Daktilo 1984Daktilo 1984
    • Hakkımızda
    • İletişim
    • E-Bültene Abone Ol
    Facebook Twitter Instagram Telegram
    Twitter Facebook YouTube Instagram WhatsApp
    Daktilo 1984Daktilo 1984
    Destek Ol Abone Ol
    • İZLE
      • Çavuşesku’nun Termometresi
      • Varsayılan Ekonomi
      • 2’li Görüş
      • İki Savaş Bir Yazar
      • Yakın Tarih
      • Mayhoş Muhabbetler
      • Tümünü Gör
    • OKU
      • Yazılar
      • Röportajlar
      • Çeviriler
      • Asterisk2050
      • Yazarlar
    • DİNLE
      • Çerçeve
      • Zedcast
      • Tuhaf Zamanların İzinde
      • SenSensizsin
      • Tümünü Gör
    • D84 FYI
      • Hariçten Gazel
      • Avrupa Gündemi
      • ABD Gündemi
      • Altüst
    • D84 INTELLIGENCE
      • Kitap Yorum
      • Göç Sorunu
      • Başkanlık Sistemi Projesi
      • Devlet Kapasitesi Liberteryenizmi
      • Herkes için Siyaset Bilimi
      • Yapay Zeka
    Daktilo 1984Daktilo 1984
    Anasayfa » Sınırda Karbon Düzenlenme Mekanizması: Ticaretin Yeni Kuralları
    Asterisk2050

    Sınırda Karbon Düzenlenme Mekanizması: Ticaretin Yeni Kuralları

    Asterisk2050 Proje Ekibi25 Nisan 20225 dk Okuma Süresi
    Paylaş
    Twitter Facebook LinkedIn Email WhatsApp

    Asterisk 2050 Aylık Bülteni (Nisan 2022, Sayı: 3)

    [voiserPlayer]

    Avrupa Birliği 2021-2027 uzun vadeli bütçesinin yarısını sisteminin modernizasyonuna ayırırken; bu modernizasyon sürecini adil iklim ve dijital dönüşüme hazırlık, dayanıklılık ve iyileşme olarak açıklıyor. Yaklaşık iki trilyon Euro olan bu bütçenin %30’u ise iklim değişikliği ile mücadele kapsamında kullanılacak. 2050 karbon nötr hedefleri doğrultusunda kaynaklarının büyük bir kısmını sürdürülebilir kalkınmaya aktaran AB, eş zamanlı olarak AB pazarının rekabetçiliğini ve küresel ekonomideki payını muhafaza edebilmek için Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizmasını kullanmayı planlıyor. Bu bültende kısaca Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizmasını ele alacağız.

    Sürdürülebilir kalkınma ve rekabetçiliğin muhafazasını eş zamanlı hedefleyen AB için dönüşüm süreci hem ekonomik anlamda oldukça girift hem de bunu mümkün kılacağı öngörülen karbona endeksli bir ticari düzen de beraberinde bir dizi önemli riski getiriyor. Bunlardan ilki, karbonsuzlaşma maliyetlerinin tüketici, vergi mükellefi ve kamu arasında dengesiz paylaşımı sonrasında açığa çıkacak olan sosyo-ekonomik sorunlar; ikincisi, ilk madde ile ilişkili bir biçimde politik ve yasal önlemler alınmadan oluşturulan bir sistemin öngörülemez bir çıktıya neden olması. Bu şartlar altında değerlendirildiğinde, Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması hem AB hem de partner ülkelerin yukarıdaki risk hesaplamalarını doğru yaparak gitmesi gereken bir süreç olarak önümüze çıkıyor.

    Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması mevcut siyasi ve ekonomik koşullar göz önünde bulundurulduğunda komplikasyondan uzak bir biçimde işleyebilecek bir sistem değildir. Öncelikle, ekonomik sistemdeki her bir aktörün özgün ve kompleks tercihlerinin hesaplanması oldukça zor bir denkleme sebep oluyor. Kaldı ki iklim krizi insanoğlunun çok yakın geçmişte yüzleşmeye başladığı küresel bir kriz ve gerekli bilginin dolaşımı da kısıtlı. Bu şartlarda karar alıcı, üretici, tüketici gibi aktörlerin sınırlı rasyonalite ile yeşil dönüşümde beklenmedik davranışlar sergilemesi ve bu aktörlerin de birbirleriyle uyumsuz stratejilerinin olması beklenebilir. ABD merkezli düşünce kuruluşu Niskanen Center yaptığı bir çalışmada, yukarıda bahsedilen davranışsal faktörlerin makro politikalardaki etkilerine dikkat edilmesi noktasında uyarıda bulunuyor. Bahsedilen çalışmaya göre “enerji kaynaklarını değiştirmek, sermaye ekipmanını yükseltmek veya sadece karbon yoğun mal ve hizmetlerin tüketimini azaltmak gibi emisyon azaltıcı seçimleri teşvik etmeyi amaçlayan öneriler beklenenden daha az etkili olabilir”.  Bu sebeple, AB’nin katı bürokratik sınamalara tabi tutarak hazırladığı mekanizmanın hedeflenen çıktıları verip veremeyeceği oldukça muğlak.

    Avrupa Birliği’nin pazar rekabetçiliğini bu tür bir mekanizma ile koruma gayesi hem üçüncü ülkeler ile ticari faaliyetlerini hem de Dünya Ticaret Örgütü’ndeki (DTÖ) konumunu tartışmalı bir noktaya taşıyabilir. Buna ek olarak, mevcut Emisyon Ticaret Sistemi’ne (ETS) nazaran daha maliyetli olduğuna yönelik senaryolar var. Ayrıca, her ne kadar Avrupa Konseyi tarafından DTÖ’ne tam uyumlu bir paket sunulacağı açıklaması yapılsa da önemli eleştiriler mevcut. Muhtemel senaryolara bakıldığında iki seçenek öne çıkıyor. İlk senaryoda, ETS’nin zaman içerisinde yerini alması beklenen Mekanizma, önümüzdeki 10 yılda ücretsiz tahsisat (free allowence) sistemini kaldıracağı, avantajlı grupların ayrışmasını engelleyerek (cherry picking), dezavantajlı gruplara rekabet alanı açacağını ve DTÖ ile uyum üzerine anlaşma sağlanabileceğini öngörüyor. İkinci senaryo ise, AB’ye ihracat yapan aktörlerin farklı fiyatlandırmalara maruz kalması ve üçüncü ülkelerin emisyon değerlerini şeffaf bir şekilde elde etmenin zorluğu sebebiyle, DTÖ Anlaşmazlıklar Halli Organı’nı harekete geçirme riski açığa çıkıyor.  Bu iki senaryodan ortaya çıkan sonuç ise AB’nin Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması’nın karbon nötr politikalara doğrudan katkı sağlayacağını fakat maliyetinin farklı seçeneklerde bir bedele sahip olduğudur.

    Yukarıda belirtilen muhtemel senaryoların politik ekonomi açısından bir karmaşa oluşturduğu açıktır. Özellikle Covid-19 sonrası sarsılan küresel değer zincirinin bu tür bir mekanizmayı absorbe edebilmesi ilk etapta zor olabilir. Çünkü, AB ile hali hazırda ticari ilişkileri olan ve büyüme kapasitesi olup AB pazarını hedefleyen ülkeler için engelleyici faktör olarak ortaya çıkabilir. Bununla birlikte, daha önce bahsedilen maliyetler tüketici fiyatlarına yansıdığında kamuoylarında negatif bir çıktıya neden olarak, politik istikrarsızlıkların artmasına neden olabilir. Bu da Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması’nın asıl amacı olan karbon nötr politika üretimini sekteye uğratabilir ve 2050 hedeflerinin yörüngesini saptırabilir.

    Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması ve Türkiye

    Ticaret Bakanlığı verilerine göre AB, Türkiye’nin en büyük pazarı; Türkiye ise AB’nin en büyük 6. Pazarıdır.  Aralık 1995’te imzalan Gümrük Birliği Anlaşması ile ilişkiler ciddi bir ivme kazanmış, günümüzde iki aktör de ticari anlamda birbirlerine bağımlı hale gelmiştir. Aynı zamanda jeopolitik yakınlık, lojistik ve alt yapı sektörlerindeki gelişmişlikler ticari faaliyetleri daha kolay kılmaktadır. Bunlara ek olarak, AB’nin bugüne kadar sunduğu ekonomik fırsatlar, rekabete açık ve şeffaf piyasası Türkiye ihracatçıları için cazibe merkezine dönüşmüştür. Yani mevcut ilişkilerin iki aktörü de birbirinin vazgeçilmezi hâline getirdiği söylenebilir. Fakat, AB’nin kararlı duruşu ve Yeşil Mutabakat bağlamında gelecek politikalarını şekillendirmesi, ilişkileri yeni bir düzleme çekeceği açıktır. Türkiye’nin resmi düzeyde yaptığı açıklamalarda AB’ni DTÖ, Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi ve Ortaklık Anlaşmaları yükümlülüklerine davet etti. Ancak, yukarıda belirtilen senaryolar ve AB’nin aldığı resmi kararların, Konsey’in 15 Mart 2022’de anlaşmaya vardığı Mekanizma üzerinde ısrarcı olacağı anlaşılıyor. Türkiye bu minvalde iki strateji geliştirebilir: 1) Daha önce Cumhurbaşkanlığı tarafından açıklanan Yeşil Mutabakat uyum politikaları hazırlığını ileri seviyeye taşıyarak AB’nin karbon nötr politikalarını benimser ve ticari payını koruyabilir; 2) DTÖ aracılığıyla serbest ticaret ilkesinin ihlalini ilan eder ve karbon kaçağı ile üretime devam edebilir, zira bu da bürokratik süreç ile ticari ilişkilerin yıpranmasına ve sürdürülebilir kalkınma trendinde geri kalınmasına sebep olabilir. AB’nin küresel ekonomik sistemdeki etkisi düşünüldüğünde Türkiye için optimal seçeneğin uyum politikaları araması mevcut ekonomik şartlar da göz önünde bulundurulduğunda aşikardır.

    Fotoğraf:  Dawid Zawiła

    Asterisk2050 Çevre Dünya
    Paylaş Twitter Facebook LinkedIn Email WhatsApp
    Önceki İçerikGezi Davası Özel Yayını | Çavuşesku’nun Termometresi #106
    Sonraki İçerik Macron Kazandı, Rus Ordusu Ukrayna’nın Doğusunda

    Diğer İçerikler

    D84 INTELLIGENCE

    Turkey and Israel: Intense Geopolitical Rivalry from the Mediterranean to Central Asia

    8 Mayıs 2025 Reza Talebi
    Yazılar

    Savaşların Kazananı Olur Mu?

    7 Mayıs 2025 Oytun Meçik
    Podcast

    İrlanda Tarihi II: Global Ekonominin Merkezindeki Ada | Çerçeve S3 #73

    6 Mayıs 2025 Serim Çetin, İlkan Dalkuç ve Mert Söyler

    Yorumlar kapalı.

    Güncel İçerikler

    Turkey and Israel: Intense Geopolitical Rivalry from the Mediterranean to Central Asia

    8 Mayıs 2025 D84 INTELLIGENCE Reza Talebi

    Savaşların Kazananı Olur Mu?

    7 Mayıs 2025 Yazılar Oytun Meçik

    Dünya Gündemi: İsrail Gazze’yi Kalıcı Şekilde İşgale Hazırlanıyor

    6 Mayıs 2025 Bültenler Bahadır Çelebi

    Türkiye’de Serbest Gazeteciliğin Geleceği: Zorluklar ve Çözüm Yolları

    3 Mayıs 2025 Yazılar Gökhan Korkmaz

    E-Bültene Abone Olun

    Güncel içeriklerden ilk siz haberdar olun




    Archives

    • Mayıs 2025
    • Nisan 2025
    • Mart 2025
    • Şubat 2025
    • Ocak 2025
    • Aralık 2024
    • Kasım 2024
    • Ekim 2024
    • Eylül 2024
    • Ağustos 2024
    • Temmuz 2024
    • Haziran 2024
    • Mayıs 2024
    • Nisan 2024
    • Mart 2024
    • Şubat 2024
    • Ocak 2024
    • Aralık 2023
    • Kasım 2023
    • Ekim 2023
    • Eylül 2023
    • Ağustos 2023
    • Temmuz 2023
    • Haziran 2023
    • Mayıs 2023
    • Nisan 2023
    • Mart 2023
    • Şubat 2023
    • Ocak 2023
    • Aralık 2022
    • Kasım 2022
    • Ekim 2022
    • Eylül 2022
    • Ağustos 2022
    • Temmuz 2022
    • Haziran 2022
    • Mayıs 2022
    • Nisan 2022
    • Mart 2022
    • Şubat 2022
    • Ocak 2022
    • Aralık 2021
    • Kasım 2021
    • Ekim 2021
    • Eylül 2021
    • Ağustos 2021
    • Temmuz 2021
    • Haziran 2021
    • Mayıs 2021
    • Nisan 2021
    • Mart 2021
    • Şubat 2021
    • Ocak 2021
    • Aralık 2020
    • Kasım 2020
    • Ekim 2020
    • Eylül 2020
    • Ağustos 2020
    • Temmuz 2020
    • Haziran 2020
    • Mayıs 2020
    • Nisan 2020
    • Mart 2020
    • Şubat 2020
    • Ocak 2020
    • Aralık 2019
    • Kasım 2019
    • Ekim 2019
    • Eylül 2019
    • Ağustos 2019
    • Temmuz 2019
    • Haziran 2019
    • Mayıs 2019
    • Nisan 2019
    • Mart 2019

    Categories

    • Asterisk2050
    • Bültenler
    • Çeviriler
    • D84 INTELLIGENCE
    • EN
    • Forum
    • Özetler
    • Podcast
    • Röportajlar
    • Uncategorized
    • Videolar
    • Yazılar
    Konular
    • Siyaset
    • Ekonomi
    • Dünya
    • Tarih
    • Kültür Sanat
    • Spor
    • Rapor
    • Gezi
    İçerik
    • Yazılar
    • Podcast
    • Forum
    • Röportajlar
    • Çeviriler
    • Özetler
    • Bültenler
    • D84 INTELLIGENCE
    Konular
    • Siyaset
    • Ekonomi
    • Dünya
    • Tarih
    • Kültür Sanat
    • Spor
    • Rapor
    • Gezi
    Sosyal Medya
    • Twitter
    • Facebook
    • Instagram
    • Youtube
    • LinkedIn
    • Apple Podcast
    • Spotify Podcast
    • Whatsapp Kanalı
    Kurumsal
    • Anasayfa
    • Hakkımızda
    • İletişim
    • Yazarlar
    • İçerik Sağlayıcılar
    • Yayın İlkeleri ve Yazım Kuralları
    © 2025 DAKTİLO1984
    • KVKK Politikası
    • Çerez Politikası
    • Aydınlatma Metni
    • Açık Rıza Beyanı

    Arama kelimesini girin ve Enter'a tıklayın. İptal etmek için Esc'ye tıklayın.

    Çerezler

    Sitemizde mevzuata uygun şekilde çerez kullanılmaktadır.

    Fonksiyonel Her zaman aktif
    Sitenin çalışması için ihtiyaç duyulan çerezlerdir
    Preferences
    The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
    İstatistik
    Daha iyi bir kullanıcı deneyimi sağlamak için kullanılan çerezlerdir The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
    Pazarlama
    Size daha uygun içeriklerin iletilmesi için kullanılan çerezlerdir
    Seçenekleri yönet Hizmetleri yönetin {vendor_count} satıcılarını yönetin Bu amaçlar hakkında daha fazla bilgi edinin
    Seçenekler
    {title} {title} {title}