Daktilo 1984Daktilo 1984
    • Hakkımızda
    • İletişim
    • E-Bültene Abone Ol
    Facebook Twitter Instagram Telegram
    Twitter Facebook YouTube Instagram WhatsApp
    Daktilo 1984Daktilo 1984
    Destek Ol Abone Ol
    • İZLE
      • Çavuşesku’nun Termometresi
      • Varsayılan Ekonomi
      • 2’li Görüş
      • İki Savaş Bir Yazar
      • Yakın Tarih
      • Mayhoş Muhabbetler
      • Tümünü Gör
    • OKU
      • Yazılar
      • Röportajlar
      • Çeviriler
      • Asterisk2050
      • Yazarlar
    • DİNLE
      • Çerçeve
      • Zedcast
      • Tuhaf Zamanların İzinde
      • SenSensizsin
      • Tümünü Gör
    • D84 FYI
      • Hariçten Gazel
      • Avrupa Gündemi
      • ABD Gündemi
      • Altüst
    • D84 INTELLIGENCE
      • Kitap Yorum
      • Göç Sorunu
      • Başkanlık Sistemi Projesi
      • Devlet Kapasitesi Liberteryenizmi
      • Herkes için Siyaset Bilimi
      • Yapay Zeka
    Daktilo 1984Daktilo 1984
    Anasayfa » Kapitalizm İnsanları İhtiyaçları Olmayan Ürünleri Satın Almaya Teşvik Eder mi?
    Forum

    Kapitalizm İnsanları İhtiyaçları Olmayan Ürünleri Satın Almaya Teşvik Eder mi?

    Rainer Zitelmann8 Haziran 20233 dk Okuma Süresi
    Paylaş
    Twitter Facebook LinkedIn Email WhatsApp

    [voiserPlayer]

    Papa Francis, 2015 yılında yayınladığı ve kapitalizme yönelik çarpıcı bir eleştiri niteliği taşıyan “Laudato si” adlı ansiklopedisinde şöyle diyordu: “Piyasa, ürünlerini satmak için aşırı tüketimciliği teşvik etme eğiliminde olduğundan, insanlar gereksiz satın alma ve harcama kasırgasına kolayca kapılabilirler. Zorlayıcı tüketimcilik, tekno-ekonomik paradigmanın bireyleri nasıl etkilediğinin bir örneğidir”. Benzer bir şekilde İsviçreli sosyolog Jean Ziegler de şunları yazmıştır: “Tüketim toplumu birkaç basit ilkeye dayanır: Üyeleri, sürekli artan sayılarda mal satın almaya, tüketmeye ve atmaya teşvik edilen ve gerçekten ihtiyaçları olmasa bile yeni mallar edinmeye ikna edilen müşterilerdir”.

    Tüketimciliğe yönelik bu tür eleştiriler yeni değildir. Kapitalizmin işçi sınıfının geniş kitlelerinin yoksullaşmasına yol açtığı tezi, İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra ABD ve Batı Avrupa’daki gelişmelerle çürütüldüğünde “Yeni Sol” bu argümanı adeta tersine çevirdi: Kapitalizmin gerçek kötülüğünün çok az değil, çok fazla tüketim olduğunu iddia ettiler. Hatta “tüketim teröründen” bile söz ediliyordu. Bu durum, kapitalist şirketlerin önce reklam yoluyla tüketiciler arasında yapay olarak “ihtiyaçlar” yaratmasını, ardından da “kullan-at toplumu”nun özeti olan ucuz, kalitesiz mallarla bunları kısmen tatmin etmesini içeriyordu.

    İngiliz filozof Roger Scruton, “aşırı bolluk” ve “tüketim toplumu” eleştirisini, “Bu hikaye özgürlüğümüzün kanıtını -yani istediğimizi elde edebileceğimizi- köleliğimizin kanıtına dönüştürüyor, çünkü isteklerimiz aslında bizim değil” diye yazdığında bu meseleyi karakterize etmiştir.

    Entelektüeller için -ister siyasi yelpazenin solunda ister sağında olsunlar- tüketimciliği eleştirmek, kendilerini hem ekonomik elitten hem de geniş kitlelerden ayırmanın bir yoluydu ve öyle de oldu. Kapitalist güdümlü tüketimcilik eleştirisinin taşıyıcıları olan entelektüeller, temelde kendileri gibi olmayan herkesi hor görürler: yüzeysel tüketime düşkün kitleler ve doğru eğitim ve kültürden yoksun kapitalistler. Bu eleştirmenler, hem kitlelerin hem de kapitalistlerin eğitimli burjuvaziyi karakterize eden gerçek değerler ve yüksek kültür idealizmiyle tam bir tezat oluşturan küçümseyici materyalizmle birleştiğini ileri sürmektedir.

    Tüketim kapitalizmine yönelik eleştiriler günümüze kadar entelektüeller tarafından formüle edilmeye devam etmekte ve giderek daha sert ve acımasız hale gelmektedir. İngiliz yazar Neal Lawson 2009 yılında The Guardian’da, “Alışveriş yapmak mı yoksa özgür olmak mı istiyoruz? Hızlı seçim yapsak iyi olur” başlıklı bir makale yayınladı. Eleştirisi şöyleydi: “Kimlik satın almak, saygı ve tanınma kazanmak ve statü elde etmek için tüketiyoruz. Alışveriş kendimizi ve birbirimizi tanımamızın başlıca yoludur ve diğer var olma, bilme ve yaşama yollarını dışlama noktasındadır… Piyasa bir köpekbalığı gibi rekabet eder; ahlakı yoktur ama daha fazla satın almamızı sağlamak için durmaksızın bizden beslenir, çünkü satışlar ve karlar arttıkça artmalıdır.”

    Lawson’ın eleştirisi, Stalin’in Sovyetler Birliği’nde milyonlarca kişinin ölümüyle sonuçlanan zorunlu çalışma ve toplama kampları ağı Gulag Takımadaları ile tüketim kapitalizminin cisimleşmiş hali olarak gördüğü İtalyan lüks markası Gucci’yi aynı kefeye koymasıyla doruğa ulaşıyor: “Totalitarizm, alternatiflerin dışlandığı bir toplum, komünist solun ya da faşist sağın çizmeleriyle gelecekti. Şimdi ise yüzünde bir gülümsemeyle geliyor ve bizi bir başka satın almaya ikna ediyor. Çizmeler bu sezonun rengine ve tarzına büründü. Siyasi inançlarımız tarafından değil, alışveriş arzularımız tarafından izleniyor, kaydediliyor ve emrediliyoruz. Gulag’ın yerini Gucci aldı”.

    Elbette kapitalizm, sizin ya da benim yararsız ve gereksiz diyebileceğimiz bir dizi ürün yaratır. Çünkü bunlar kişisel olarak bizim için yararsız ve gereksizdir. Ancak kapitalizm, insanların neye ihtiyaç duyup duymadıklarına kendilerinin karar vermesine izin verdiği için özgür ve demokratik bir sistemdir (çocuk pornografisi gibi iyi bir nedenle yasaklanmış ürünler hariç).

    Bunun alternatifi, insanların hangi ürünlere ihtiyaç duyup duymayacağına politikacıların ve memurların karar verdiği, devlet tarafından yönetilen bir komuta ekonomisi olacaktır. İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra Batı Almanya’da piyasa ekonomisini uygulamaya koyan Ludwig Erhard, bir keresinde kapitalist tüketim toplumunu eleştirenleri ironik bir şekilde gözler önüne sermişti: “Eğer bayanlar şapkalarında guguk kuşu istiyorlarsa bırakın guguk kuşu alsınlar. Guguk kuşlarıyla süslenmiş şapkaların üretimini yasaklayacak değilim.”

    Fotoğraf: freestocks 

    Dünya Siyaset
    Paylaş Twitter Facebook LinkedIn Email WhatsApp
    Önceki İçerikMehmet Şimşek ve Ekonomiye Dair Bazı Sorular
    Sonraki İçerik İmamoğlu’nun Yolu | Masa #53

    Diğer İçerikler

    Bültenler

    ABD Gündemi: Trump’ın İlk 100 Günü, Sol Muhalefet Meydanlarda, Kamuda Tasfiyeler, Mineral Anlaşması

    10 Mayıs 2025 Emrullah Özdemir
    Videolar

    Parlamenter Sistem Nasıl Geri Gelecek? | Çavuşesku’nun Termometresi #252

    8 Mayıs 2025 Melis Konakçı, İlkan Dalkuç ve Burak Bilgehan Özpek
    D84 INTELLIGENCE

    Turkey and Israel: Intense Geopolitical Rivalry from the Mediterranean to Central Asia

    8 Mayıs 2025 Reza Talebi

    Yorumlar kapalı.

    Güncel İçerikler

    ABD Gündemi: Trump’ın İlk 100 Günü, Sol Muhalefet Meydanlarda, Kamuda Tasfiyeler, Mineral Anlaşması

    10 Mayıs 2025 Bültenler Emrullah Özdemir

    Turkey and Israel: Intense Geopolitical Rivalry from the Mediterranean to Central Asia

    8 Mayıs 2025 D84 INTELLIGENCE Reza Talebi

    Savaşların Kazananı Olur Mu?

    7 Mayıs 2025 Yazılar Oytun Meçik

    Dünya Gündemi: İsrail Gazze’yi Kalıcı Şekilde İşgale Hazırlanıyor

    6 Mayıs 2025 Bültenler Bahadır Çelebi

    E-Bültene Abone Olun

    Güncel içeriklerden ilk siz haberdar olun




    Archives

    • Mayıs 2025
    • Nisan 2025
    • Mart 2025
    • Şubat 2025
    • Ocak 2025
    • Aralık 2024
    • Kasım 2024
    • Ekim 2024
    • Eylül 2024
    • Ağustos 2024
    • Temmuz 2024
    • Haziran 2024
    • Mayıs 2024
    • Nisan 2024
    • Mart 2024
    • Şubat 2024
    • Ocak 2024
    • Aralık 2023
    • Kasım 2023
    • Ekim 2023
    • Eylül 2023
    • Ağustos 2023
    • Temmuz 2023
    • Haziran 2023
    • Mayıs 2023
    • Nisan 2023
    • Mart 2023
    • Şubat 2023
    • Ocak 2023
    • Aralık 2022
    • Kasım 2022
    • Ekim 2022
    • Eylül 2022
    • Ağustos 2022
    • Temmuz 2022
    • Haziran 2022
    • Mayıs 2022
    • Nisan 2022
    • Mart 2022
    • Şubat 2022
    • Ocak 2022
    • Aralık 2021
    • Kasım 2021
    • Ekim 2021
    • Eylül 2021
    • Ağustos 2021
    • Temmuz 2021
    • Haziran 2021
    • Mayıs 2021
    • Nisan 2021
    • Mart 2021
    • Şubat 2021
    • Ocak 2021
    • Aralık 2020
    • Kasım 2020
    • Ekim 2020
    • Eylül 2020
    • Ağustos 2020
    • Temmuz 2020
    • Haziran 2020
    • Mayıs 2020
    • Nisan 2020
    • Mart 2020
    • Şubat 2020
    • Ocak 2020
    • Aralık 2019
    • Kasım 2019
    • Ekim 2019
    • Eylül 2019
    • Ağustos 2019
    • Temmuz 2019
    • Haziran 2019
    • Mayıs 2019
    • Nisan 2019
    • Mart 2019

    Categories

    • Asterisk2050
    • Bültenler
    • Çeviriler
    • D84 INTELLIGENCE
    • EN
    • Forum
    • Özetler
    • Podcast
    • Röportajlar
    • Uncategorized
    • Videolar
    • Yazılar
    Konular
    • Siyaset
    • Ekonomi
    • Dünya
    • Tarih
    • Kültür Sanat
    • Spor
    • Rapor
    • Gezi
    İçerik
    • Yazılar
    • Podcast
    • Forum
    • Röportajlar
    • Çeviriler
    • Özetler
    • Bültenler
    • D84 INTELLIGENCE
    Konular
    • Siyaset
    • Ekonomi
    • Dünya
    • Tarih
    • Kültür Sanat
    • Spor
    • Rapor
    • Gezi
    Sosyal Medya
    • Twitter
    • Facebook
    • Instagram
    • Youtube
    • LinkedIn
    • Apple Podcast
    • Spotify Podcast
    • Whatsapp Kanalı
    Kurumsal
    • Anasayfa
    • Hakkımızda
    • İletişim
    • Yazarlar
    • İçerik Sağlayıcılar
    • Yayın İlkeleri ve Yazım Kuralları
    © 2025 DAKTİLO1984
    • KVKK Politikası
    • Çerez Politikası
    • Aydınlatma Metni
    • Açık Rıza Beyanı

    Arama kelimesini girin ve Enter'a tıklayın. İptal etmek için Esc'ye tıklayın.

    Çerezler

    Sitemizde mevzuata uygun şekilde çerez kullanılmaktadır.

    Fonksiyonel Her zaman aktif
    Sitenin çalışması için ihtiyaç duyulan çerezlerdir
    Preferences
    The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
    İstatistik
    Daha iyi bir kullanıcı deneyimi sağlamak için kullanılan çerezlerdir The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
    Pazarlama
    Size daha uygun içeriklerin iletilmesi için kullanılan çerezlerdir
    Seçenekleri yönet Hizmetleri yönetin {vendor_count} satıcılarını yönetin Bu amaçlar hakkında daha fazla bilgi edinin
    Seçenekler
    {title} {title} {title}