[voiserPlayer]
Papa Francis, 2015 yılında yayınladığı ve kapitalizme yönelik çarpıcı bir eleştiri niteliği taşıyan “Laudato si” adlı ansiklopedisinde şöyle diyordu: “Piyasa, ürünlerini satmak için aşırı tüketimciliği teşvik etme eğiliminde olduğundan, insanlar gereksiz satın alma ve harcama kasırgasına kolayca kapılabilirler. Zorlayıcı tüketimcilik, tekno-ekonomik paradigmanın bireyleri nasıl etkilediğinin bir örneğidir”. Benzer bir şekilde İsviçreli sosyolog Jean Ziegler de şunları yazmıştır: “Tüketim toplumu birkaç basit ilkeye dayanır: Üyeleri, sürekli artan sayılarda mal satın almaya, tüketmeye ve atmaya teşvik edilen ve gerçekten ihtiyaçları olmasa bile yeni mallar edinmeye ikna edilen müşterilerdir”.
Tüketimciliğe yönelik bu tür eleştiriler yeni değildir. Kapitalizmin işçi sınıfının geniş kitlelerinin yoksullaşmasına yol açtığı tezi, İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra ABD ve Batı Avrupa’daki gelişmelerle çürütüldüğünde “Yeni Sol” bu argümanı adeta tersine çevirdi: Kapitalizmin gerçek kötülüğünün çok az değil, çok fazla tüketim olduğunu iddia ettiler. Hatta “tüketim teröründen” bile söz ediliyordu. Bu durum, kapitalist şirketlerin önce reklam yoluyla tüketiciler arasında yapay olarak “ihtiyaçlar” yaratmasını, ardından da “kullan-at toplumu”nun özeti olan ucuz, kalitesiz mallarla bunları kısmen tatmin etmesini içeriyordu.
İngiliz filozof Roger Scruton, “aşırı bolluk” ve “tüketim toplumu” eleştirisini, “Bu hikaye özgürlüğümüzün kanıtını -yani istediğimizi elde edebileceğimizi- köleliğimizin kanıtına dönüştürüyor, çünkü isteklerimiz aslında bizim değil” diye yazdığında bu meseleyi karakterize etmiştir.
Entelektüeller için -ister siyasi yelpazenin solunda ister sağında olsunlar- tüketimciliği eleştirmek, kendilerini hem ekonomik elitten hem de geniş kitlelerden ayırmanın bir yoluydu ve öyle de oldu. Kapitalist güdümlü tüketimcilik eleştirisinin taşıyıcıları olan entelektüeller, temelde kendileri gibi olmayan herkesi hor görürler: yüzeysel tüketime düşkün kitleler ve doğru eğitim ve kültürden yoksun kapitalistler. Bu eleştirmenler, hem kitlelerin hem de kapitalistlerin eğitimli burjuvaziyi karakterize eden gerçek değerler ve yüksek kültür idealizmiyle tam bir tezat oluşturan küçümseyici materyalizmle birleştiğini ileri sürmektedir.
Tüketim kapitalizmine yönelik eleştiriler günümüze kadar entelektüeller tarafından formüle edilmeye devam etmekte ve giderek daha sert ve acımasız hale gelmektedir. İngiliz yazar Neal Lawson 2009 yılında The Guardian’da, “Alışveriş yapmak mı yoksa özgür olmak mı istiyoruz? Hızlı seçim yapsak iyi olur” başlıklı bir makale yayınladı. Eleştirisi şöyleydi: “Kimlik satın almak, saygı ve tanınma kazanmak ve statü elde etmek için tüketiyoruz. Alışveriş kendimizi ve birbirimizi tanımamızın başlıca yoludur ve diğer var olma, bilme ve yaşama yollarını dışlama noktasındadır… Piyasa bir köpekbalığı gibi rekabet eder; ahlakı yoktur ama daha fazla satın almamızı sağlamak için durmaksızın bizden beslenir, çünkü satışlar ve karlar arttıkça artmalıdır.”
Lawson’ın eleştirisi, Stalin’in Sovyetler Birliği’nde milyonlarca kişinin ölümüyle sonuçlanan zorunlu çalışma ve toplama kampları ağı Gulag Takımadaları ile tüketim kapitalizminin cisimleşmiş hali olarak gördüğü İtalyan lüks markası Gucci’yi aynı kefeye koymasıyla doruğa ulaşıyor: “Totalitarizm, alternatiflerin dışlandığı bir toplum, komünist solun ya da faşist sağın çizmeleriyle gelecekti. Şimdi ise yüzünde bir gülümsemeyle geliyor ve bizi bir başka satın almaya ikna ediyor. Çizmeler bu sezonun rengine ve tarzına büründü. Siyasi inançlarımız tarafından değil, alışveriş arzularımız tarafından izleniyor, kaydediliyor ve emrediliyoruz. Gulag’ın yerini Gucci aldı”.
Elbette kapitalizm, sizin ya da benim yararsız ve gereksiz diyebileceğimiz bir dizi ürün yaratır. Çünkü bunlar kişisel olarak bizim için yararsız ve gereksizdir. Ancak kapitalizm, insanların neye ihtiyaç duyup duymadıklarına kendilerinin karar vermesine izin verdiği için özgür ve demokratik bir sistemdir (çocuk pornografisi gibi iyi bir nedenle yasaklanmış ürünler hariç).
Bunun alternatifi, insanların hangi ürünlere ihtiyaç duyup duymayacağına politikacıların ve memurların karar verdiği, devlet tarafından yönetilen bir komuta ekonomisi olacaktır. İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra Batı Almanya’da piyasa ekonomisini uygulamaya koyan Ludwig Erhard, bir keresinde kapitalist tüketim toplumunu eleştirenleri ironik bir şekilde gözler önüne sermişti: “Eğer bayanlar şapkalarında guguk kuşu istiyorlarsa bırakın guguk kuşu alsınlar. Guguk kuşlarıyla süslenmiş şapkaların üretimini yasaklayacak değilim.”
Fotoğraf: freestocks