Daktilo 1984Daktilo 1984
    • Hakkımızda
    • İletişim
    • E-Bültene Abone Ol
    Facebook Twitter Instagram Telegram
    Twitter Facebook YouTube Instagram WhatsApp
    Daktilo 1984Daktilo 1984
    Destek Ol Abone Ol
    • İZLE
      • Çavuşesku’nun Termometresi
      • Varsayılan Ekonomi
      • 2’li Görüş
      • İki Savaş Bir Yazar
      • Yakın Tarih
      • Mayhoş Muhabbetler
      • Tümünü Gör
    • OKU
      • Yazılar
      • Röportajlar
      • Çeviriler
      • Asterisk2050
      • Yazarlar
    • DİNLE
      • Çerçeve
      • Zedcast
      • Tuhaf Zamanların İzinde
      • SenSensizsin
      • Tümünü Gör
    • D84 FYI
      • Hariçten Gazel
      • Avrupa Gündemi
      • ABD Gündemi
      • Altüst
    • D84 INTELLIGENCE
      • Kitap Yorum
      • Göç Sorunu
      • Başkanlık Sistemi Projesi
      • Devlet Kapasitesi Liberteryenizmi
      • Herkes için Siyaset Bilimi
      • Yapay Zeka
    Daktilo 1984Daktilo 1984
    Anasayfa » Pandemi Kazanımları: Türkiye Grand Prix’i
    Forum

    Pandemi Kazanımları: Türkiye Grand Prix’i

    Türker Özdil31 Ağustos 20203 dk Okuma Süresi
    Paylaş
    Twitter Facebook LinkedIn Email WhatsApp

    [voiserPlayer]

    Dünya’nın en önemli motor sporları organizasyonu olan Formula 1, dokuz yıl aradan sonra yeniden Türkiye’de. 2020 yılında yaşanan Koronavirüs pandemisi neticesinde dünya genelinde beş farklı kıtada yapılacak olan pek çok yarış iptal edildi. Milyarlarca Dolar ekonomik hacme sahip, Dünya’nın en önemli spor organizasyonlarından biri olan Formula 1’in tam bir sezon boyunca iptal edilmesi ekonomik koşullar neticesinde pek mümkün olamazdı. Öyle de oldu. Takvim yeniden düzenlendi. 6 Grand Prix iptal edilmesine karşın FIA, (Fédération Internationale de l’Automobile – Uluslararası Otomobil Sporları Federasyonu) sıkıştırılmış takvime yeni yarışlar eklemeye karar verdi. Çünkü düzenlenmeyen her yarış organizasyonun 30-50 milyon $ aralığında zarar etmesine neden oluyordu. Yapılan görüşmeler ve pazarlıklar neticesinde İstanbul Park Türkiye Grand Prix’i sezonun 14. yarışı olarak takvime eklendi. Böylece 13-15 Kasım 2020’de Formula 1 heyecanı dokuz yıl aradan sonra Türkiye’ye geri döndü.

    Bu hafta bu yazı ile birlikte Türkiye’nin F1 serüvenini inceleyeceğiz.

    Dönemin Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu (TOSFED) Başkanı Mümtaz Tahincioğlu’nun FIA, Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), İstanbul Ticaret Odası gibi kurumlarla kişisel çaba ve ilişkileri ile yürüttüğü lobi çalışmaları sayesinde 2001 yılında Formula 1, Türkiye’ye kazandırılmış olundu. Bülent Ecevit liderliğindeki 57. hükümet, yarış için gerekli yatırımları kamu garantisine alarak Başbakanlık Turizm Tanıtım Fonu’ndan karşılanacağını açıkladı. O dönem yapılan araştırmalara göre yurt dışından yarışı izlemek için ülkeye gelen bir turistin ortalama günlük harcamasının 320$ olduğunu, Grand Prix’in dört günlük tüm etkinlikleri için ise 1200$’lık harcama yaptığı tespit edilmişti. Ayrıca yarışların yaz aylarında düzenleneceğini de hesaplanarak, turistlerin yaz tatillerini turizm acentalarının da yönlendirmesi ile yarış öncesi veya sonrası Türkiye’de yapması hedeflenmişti.

    Yarışın Türkiye’de düzenlenmesi adına yapılan anlaşmaya göre Başbakanlık Turizm Tanıtım Fonu, 7 yıl boyunca her sene 13,5 milyon $ FIA’ya ödeme yapacaktı. Pistin inşası için de TOBB ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) birlikte çalışacak ve yatırım yapacaktı.

    250 milyon $’a mal olan 125.000 kişilik kapasiteye sahip İstanbul Park, 21 Ağustos 2005’de kapılarını ilk kez F1 severlere açtı. Pist sahip olduğu özellikler ile diğer Grand Prix’lerden ayrılıyor ve kamuoyunca en prestijli yarış etaplarından biri olarak kabul ediliyordu. Araçların saat yönünün tersine yol alınması ve sürücülerin ortalama 4.3 g kuvvetine maruz kaldıkları 8. viraj (“Notorious Turn 8”) gibi özellikleri ile İstanbul Park en özel yarışlardan biriydi.

    2005’de McLaren pilotu Kimi Räikkönen 2006’da ise Ferrari pilotu Felipe Massa Türkiye Grand Prix’ini kazanmayı başardı. 2006’da Felipe Massa’ya ödülü Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Cumhurbaşkanı Mehmet Ali Talat’ın vermesi siyasi olarak büyük tepkilere neden oldu. Kıbrıs Cumhuriyeti tarafından yayınlanan bir deklarasyonla kınanan bu seremoni sonucunda FIA, Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu (TOSFED)’na 5 milyon $’lık bir ceza kesti.

    2007 ve 2008 de Felipe Massa iki kere daha Türkiye Grand Prix’ini kazanmayı başardı. 2009’da ise Brawn GP (şimdi Mercedes-Benz) pilotu Jenson Button yarışı lider bitirdi. 2009 yılında FIA, 17-18 milyon $ karşılığında yarışın 2011’den itibaren beş yıl daha süreyle uzatılması isteğini Türkiye’ye iletti. Ancak FIA’nın bu girişimleri dönem hükümetinin yarışların devam etmesi yönünde yeni fon kaynakları bulma konusunda herhangi bir irade ortaya koymaması ile sonuçsuz kaldı.

    2010’da McLaren pilotu Lewis Hamilton, 2011’de de Red Bull Racing pilotu Sebastian Vettel damalı bayrağı ilk sırada geçmeyi başardı. 2011 itibari ile Türkiye’nin FIA ile imzaladığı yed yıllık sözleşme tamamlandı. 2012 yarış takvimine Valencia (Avrupa GP), Singapur GP, Kore GP, Hindistan GP, Abu Dhabi GP, ABD GP gibi yeni yarışların da eklenmesi ile FIA’nın Türkiye’den istediği ödeme 25-30 milyon dolara yükseldi. Dönemin siyasi ve ekonomik koşullarınca böylesine ciddi bir ücreti ödemek daha da zorlaşıp, yeterli ilgi ve alaka da gösterilemeyince Türkiye GP bir daha yarış takviminde yer alamadı.

    İhmalkarlıklar neticesinde dokuz yıl gibi uzun bir süredir hasret kaldığımız Türkiye Grand Prix’ine COVID-19 ile kavuşuyor oluşumuz ne kadar da manidar…

    Fotoğraf: Sven Brandsma

    Dünya
    Paylaş Twitter Facebook LinkedIn Email WhatsApp
    Önceki İçerikTürk’ün Modernleşmeyle İmtihanı
    Sonraki İçerik Halifelik Taraftarlarını Buraya Alalım

    Diğer İçerikler

    Bültenler

    ABD Gündemi: Trump’ın İlk 100 Günü, Sol Muhalefet Meydanlarda, Kamuda Tasfiyeler, Mineral Anlaşması

    10 Mayıs 2025 Emrullah Özdemir
    D84 INTELLIGENCE

    Turkey and Israel: Intense Geopolitical Rivalry from the Mediterranean to Central Asia

    8 Mayıs 2025 Reza Talebi
    Yazılar

    Savaşların Kazananı Olur Mu?

    7 Mayıs 2025 Oytun Meçik

    Yorumlar kapalı.

    Güncel İçerikler

    Abdülhamid ve Sherlock Holmes

    12 Mayıs 2025 Yazılar Umut Dağıstan

    ABD Gündemi: Trump’ın İlk 100 Günü, Sol Muhalefet Meydanlarda, Kamuda Tasfiyeler, Mineral Anlaşması

    10 Mayıs 2025 Bültenler Emrullah Özdemir

    Turkey and Israel: Intense Geopolitical Rivalry from the Mediterranean to Central Asia

    8 Mayıs 2025 D84 INTELLIGENCE Reza Talebi

    Savaşların Kazananı Olur Mu?

    7 Mayıs 2025 Yazılar Oytun Meçik

    E-Bültene Abone Olun

    Güncel içeriklerden ilk siz haberdar olun




    Archives

    • Mayıs 2025
    • Nisan 2025
    • Mart 2025
    • Şubat 2025
    • Ocak 2025
    • Aralık 2024
    • Kasım 2024
    • Ekim 2024
    • Eylül 2024
    • Ağustos 2024
    • Temmuz 2024
    • Haziran 2024
    • Mayıs 2024
    • Nisan 2024
    • Mart 2024
    • Şubat 2024
    • Ocak 2024
    • Aralık 2023
    • Kasım 2023
    • Ekim 2023
    • Eylül 2023
    • Ağustos 2023
    • Temmuz 2023
    • Haziran 2023
    • Mayıs 2023
    • Nisan 2023
    • Mart 2023
    • Şubat 2023
    • Ocak 2023
    • Aralık 2022
    • Kasım 2022
    • Ekim 2022
    • Eylül 2022
    • Ağustos 2022
    • Temmuz 2022
    • Haziran 2022
    • Mayıs 2022
    • Nisan 2022
    • Mart 2022
    • Şubat 2022
    • Ocak 2022
    • Aralık 2021
    • Kasım 2021
    • Ekim 2021
    • Eylül 2021
    • Ağustos 2021
    • Temmuz 2021
    • Haziran 2021
    • Mayıs 2021
    • Nisan 2021
    • Mart 2021
    • Şubat 2021
    • Ocak 2021
    • Aralık 2020
    • Kasım 2020
    • Ekim 2020
    • Eylül 2020
    • Ağustos 2020
    • Temmuz 2020
    • Haziran 2020
    • Mayıs 2020
    • Nisan 2020
    • Mart 2020
    • Şubat 2020
    • Ocak 2020
    • Aralık 2019
    • Kasım 2019
    • Ekim 2019
    • Eylül 2019
    • Ağustos 2019
    • Temmuz 2019
    • Haziran 2019
    • Mayıs 2019
    • Nisan 2019
    • Mart 2019

    Categories

    • Asterisk2050
    • Bültenler
    • Çeviriler
    • D84 INTELLIGENCE
    • EN
    • Forum
    • Özetler
    • Podcast
    • Röportajlar
    • Uncategorized
    • Videolar
    • Yazılar
    Konular
    • Siyaset
    • Ekonomi
    • Dünya
    • Tarih
    • Kültür Sanat
    • Spor
    • Rapor
    • Gezi
    İçerik
    • Yazılar
    • Podcast
    • Forum
    • Röportajlar
    • Çeviriler
    • Özetler
    • Bültenler
    • D84 INTELLIGENCE
    Konular
    • Siyaset
    • Ekonomi
    • Dünya
    • Tarih
    • Kültür Sanat
    • Spor
    • Rapor
    • Gezi
    Sosyal Medya
    • Twitter
    • Facebook
    • Instagram
    • Youtube
    • LinkedIn
    • Apple Podcast
    • Spotify Podcast
    • Whatsapp Kanalı
    Kurumsal
    • Anasayfa
    • Hakkımızda
    • İletişim
    • Yazarlar
    • İçerik Sağlayıcılar
    • Yayın İlkeleri ve Yazım Kuralları
    © 2025 DAKTİLO1984
    • KVKK Politikası
    • Çerez Politikası
    • Aydınlatma Metni
    • Açık Rıza Beyanı

    Arama kelimesini girin ve Enter'a tıklayın. İptal etmek için Esc'ye tıklayın.

    Çerezler

    Sitemizde mevzuata uygun şekilde çerez kullanılmaktadır.

    Fonksiyonel Her zaman aktif
    Sitenin çalışması için ihtiyaç duyulan çerezlerdir
    Preferences
    The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
    İstatistik
    Daha iyi bir kullanıcı deneyimi sağlamak için kullanılan çerezlerdir The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
    Pazarlama
    Size daha uygun içeriklerin iletilmesi için kullanılan çerezlerdir
    Seçenekleri yönet Hizmetleri yönetin {vendor_count} satıcılarını yönetin Bu amaçlar hakkında daha fazla bilgi edinin
    Seçenekler
    {title} {title} {title}