Daktilo 1984Daktilo 1984
    • Hakkımızda
    • İletişim
    • E-Bültene Abone Ol
    Facebook Twitter Instagram Telegram
    Twitter Facebook YouTube Instagram WhatsApp
    Daktilo 1984Daktilo 1984
    Destek Ol Abone Ol
    • İZLE
      • Çavuşesku’nun Termometresi
      • Varsayılan Ekonomi
      • 2’li Görüş
      • İki Savaş Bir Yazar
      • Yakın Tarih
      • Mayhoş Muhabbetler
      • Tümünü Gör
    • OKU
      • Yazılar
      • Röportajlar
      • Çeviriler
      • Asterisk2050
      • Yazarlar
    • DİNLE
      • Çerçeve
      • Zedcast
      • Tuhaf Zamanların İzinde
      • SenSensizsin
      • Tümünü Gör
    • D84 FYI
      • Hariçten Gazel
      • Avrupa Gündemi
      • ABD Gündemi
      • Altüst
    • D84 INTELLIGENCE
      • Kitap Yorum
      • Göç Sorunu
      • Başkanlık Sistemi Projesi
      • Devlet Kapasitesi Liberteryenizmi
      • Herkes için Siyaset Bilimi
      • Yapay Zeka
    Daktilo 1984Daktilo 1984
    Anasayfa » Kapitalizm Tekellere Yol Açar mı?
    Forum

    Kapitalizm Tekellere Yol Açar mı?

    Rainer Zitelmann26 Mayıs 20234 dk Okuma Süresi
    Paylaş
    Twitter Facebook LinkedIn Email WhatsApp

    [voiserPlayer]

    Kapitalizmi Savunmak kitabı için yaptırdığım halkın kapitalizm algısına ilişkin uluslararası bir ankette, kapitalizme yöneltilen temel eleştirilerden biri bu sistemin tekellere yol açtığı yönündeydi. Ve bu algı doğrudur. Kapitalizm tekellere yol açabilir. Ancak hiçbir şeyin tekelleri kapitalizmden daha etkili bir şekilde yok edemeyeceği de doğrudur.

    Tekeller güçlerinin zirvesindeyken yıkılmaz görünürler, ancak ebedi olmaktan çok uzaktırlar. Bugün pek çok insan Amazon ve Google gibi devlerin o kadar baskın olduğuna inanıyor. Bu devlere ancak hükümetin anti-tröst politikalarıyla ciddi bir şekilde meydan okunabilir. Ancak tarih bize tekellerin çoğu insanın düşündüğünden çok daha az dayanıklı olduğunu öğretiyor.

    Sosyal ağ Myspace 2003 yılında kuruldu ve kısa sürede milyonlarca kullanıcı kazandı. Haziran 2006 itibariyle Myspace, Google’ın bile önüne geçerek ABD’de en çok ziyaret edilen web sitesi oldu. 2007 yılında The Guardian “Myspace tekelini kaybedecek mi?” diye sordu. 2008’in başlarında Myspace sosyal ağ pazarında yüzde 74,4’lük bir paya sahipti ve Aralık 2008’de yalnızca ABD’de 75,9 milyon ziyaretçisi vardı. Ancak sadece altı ay sonra Facebook ABD’de Myspace’i geride bıraktı ve şirketin pazar payı 2009 sonunda sadece yüzde 30’a düştü. Bugün Myspace neredeyse tamamen önemsiz hale geldi.

    Kasım 2008’de Forbes dergisi, cep telefonu üreticisi Nokia hakkında önemli bir haber yayınladı. Kapak haberinin başlığı “Bir Milyar Müşteri: Cep Telefonu Kralını Kimse Yakalayabilir mi?” idi. 1998’den 2011’e kadar sürekli olarak dünyanın en büyük cep telefonu üreticisi olan Nokia, 2012’nin ilk çeyreğinde Samsung tarafından geçildi ve Güney Koreli şirket pazarın tahmini yüzde 25,4’ünü ele geçirdi. Nokia hala pazarın yüzde 22.5’ini oluştururken Apple yüzde 9.5’lik bir paya sahipti. Bununla birlikte Nokia’nın payı 2008’den bu yana üçte bir oranında düşmüştü. Çarpıcı bir şekilde Nokia 1990’larda dünyanın ilk akıllı telefonunu geliştirdi, ancak çok geç olana kadar cep telefonu kullanıcıları için uygulamaların önemini takdir edemedi. Microsoft 2013 yılında Nokia’nın cep telefonu bölümünü satın aldı ki o dönemde Nokia’nın küresel pazar payı sadece yüzde üçtü.

    Bir başka örnek de 1960 yılında ilk fotokopi makinesini icat eden ve 1970 yılında neredeyse yüzde 100’lük bir pazar payı ile pazara hakim olan Xerox’tur. Tıpkı bugün insanların internette arama yaparken “Google’da aratırım” demesi gibi o zamanlar da insanlar bir şeyin fotokopisini çekerken “Xeroxing” diyorlardı. 1973 yılında Xerox antitröst yasalarını ihlal etmekle suçlandı ve uzun süren bir yasal mücadele başladı. Ancak o zamanlar -bugünkünden çok daha fazla- IBM, Eastman-Kodak, Canon, Minolta, Ricoh ve diğerleri gibi şirketler daha küçük ve daha ucuz fotokopi makineleri piyasaya sürdükçe sorun pazar tarafından çözüldü.

    Bu rakipler az bakım gerektiren sıvı toner kullanan ve ucuz, standart parçalarla üretilen makineler geliştirdiler. Pahalı bir tescilli ağ yerine sıradan ofis malzemeleri mağazaları aracılığıyla satıldılar. Birdenbire Japonlar, Xerox’un makinelerinin üretim maliyetinin altında fiyatlarla düşük kaliteli fotokopi makineleri satmaya başlarken, Xerox her zaman yaptığı gibi güvenilir bir abonelik gibi fotokopi hacminden para kazanmaya devam etmek istedi. Bugün Xerox, küresel fotokopi makinesi pazarının yüzde ikisinden daha azına sıkışmış durumda.

    Kodak 1976’da ABD film pazarının yüzde 90’ından fazlasını ve ABD fotoğraf makinesi pazarının yüzde 85’ini elinde tutuyordu. Kodak, dijital fotoğraf makinelerine geçişi tamamen hafife aldı ve pazar yeniden gelişerek yüksek özellikli akıllı telefon kameralarının hakimiyetine girdi. Şirket 2012 yılında iflas başvurusunda bulundu ve daha sonra şansını başka iş modelleriyle denedi.

    Rekabet ve tekel mutlak zıtlıklar değildir, ancak diyalektik bir çelişkidir: Rekabet tekeli yaratır, çünkü en iyi ürün üstün gelir. Yüksek tekel karları yeni rakipleri çeker, onlar da yavaş yavaş tekeli yok eder, ancak belli bir noktada kendileri de geçici olarak tekel haline gelebilir, ancak rakipleri tarafından tekrar yok edilirler. Sadece kamu tekelleri söz konusu olduğunda bu gerçekleşemez, çünkü devlet gücü tekelin rekabete tabi olmasını engeller.

    Kamu tekeli olmayan tekeller genellikle er ya da geç yok olurlar. Çünkü tekelciler büyüdükçe aşırı bürokratikleşirler, asgari rekabet baskısına maruz kalırlar ve zihniyetleri giderek daha fazla devlete ait işletmelerinkine benzer hale gelir.

    Rainer Zitelmann’ın, “Anti-Kapitalist Safsatalar: Kapitalizm Hakkında Doğru Bilinen Yanlışlar” adlı kitabı Türkçeye çevrildi: https://www.kitapyurdu.com/kitap/antikapitalist-safsatalar-kapitalizm-hakkinda-dogru-bilinen-yanlislar/641292.html

    Fotoğraf: clement fusil

    Ekonomi R1 Siyaset
    Paylaş Twitter Facebook LinkedIn Email WhatsApp
    Önceki İçerikMuhalif seçmenin morali yüksek mi? | Masa #49
    Sonraki İçerik Siyasal İletişimde “Beyaz Ayı” Üretebilmek

    Diğer İçerikler

    Videolar

    Parlamenter Sistem Nasıl Geri Gelecek? | Çavuşesku’nun Termometresi #252

    8 Mayıs 2025 Melis Konakçı, İlkan Dalkuç ve Burak Bilgehan Özpek
    Yazılar

    Savaşların Kazananı Olur Mu?

    7 Mayıs 2025 Oytun Meçik
    Yazılar

    Türkiye’de Serbest Gazeteciliğin Geleceği: Zorluklar ve Çözüm Yolları

    3 Mayıs 2025 Gökhan Korkmaz

    Yorumlar kapalı.

    Güncel İçerikler

    ABD Gündemi: Trump’ın İlk 100 Günü, Sol Muhalefet Meydanlarda, Kamuda Tasfiyeler, Mineral Anlaşması

    10 Mayıs 2025 Bültenler Emrullah Özdemir

    Turkey and Israel: Intense Geopolitical Rivalry from the Mediterranean to Central Asia

    8 Mayıs 2025 D84 INTELLIGENCE Reza Talebi

    Savaşların Kazananı Olur Mu?

    7 Mayıs 2025 Yazılar Oytun Meçik

    Dünya Gündemi: İsrail Gazze’yi Kalıcı Şekilde İşgale Hazırlanıyor

    6 Mayıs 2025 Bültenler Bahadır Çelebi

    E-Bültene Abone Olun

    Güncel içeriklerden ilk siz haberdar olun




    Archives

    • Mayıs 2025
    • Nisan 2025
    • Mart 2025
    • Şubat 2025
    • Ocak 2025
    • Aralık 2024
    • Kasım 2024
    • Ekim 2024
    • Eylül 2024
    • Ağustos 2024
    • Temmuz 2024
    • Haziran 2024
    • Mayıs 2024
    • Nisan 2024
    • Mart 2024
    • Şubat 2024
    • Ocak 2024
    • Aralık 2023
    • Kasım 2023
    • Ekim 2023
    • Eylül 2023
    • Ağustos 2023
    • Temmuz 2023
    • Haziran 2023
    • Mayıs 2023
    • Nisan 2023
    • Mart 2023
    • Şubat 2023
    • Ocak 2023
    • Aralık 2022
    • Kasım 2022
    • Ekim 2022
    • Eylül 2022
    • Ağustos 2022
    • Temmuz 2022
    • Haziran 2022
    • Mayıs 2022
    • Nisan 2022
    • Mart 2022
    • Şubat 2022
    • Ocak 2022
    • Aralık 2021
    • Kasım 2021
    • Ekim 2021
    • Eylül 2021
    • Ağustos 2021
    • Temmuz 2021
    • Haziran 2021
    • Mayıs 2021
    • Nisan 2021
    • Mart 2021
    • Şubat 2021
    • Ocak 2021
    • Aralık 2020
    • Kasım 2020
    • Ekim 2020
    • Eylül 2020
    • Ağustos 2020
    • Temmuz 2020
    • Haziran 2020
    • Mayıs 2020
    • Nisan 2020
    • Mart 2020
    • Şubat 2020
    • Ocak 2020
    • Aralık 2019
    • Kasım 2019
    • Ekim 2019
    • Eylül 2019
    • Ağustos 2019
    • Temmuz 2019
    • Haziran 2019
    • Mayıs 2019
    • Nisan 2019
    • Mart 2019

    Categories

    • Asterisk2050
    • Bültenler
    • Çeviriler
    • D84 INTELLIGENCE
    • EN
    • Forum
    • Özetler
    • Podcast
    • Röportajlar
    • Uncategorized
    • Videolar
    • Yazılar
    Konular
    • Siyaset
    • Ekonomi
    • Dünya
    • Tarih
    • Kültür Sanat
    • Spor
    • Rapor
    • Gezi
    İçerik
    • Yazılar
    • Podcast
    • Forum
    • Röportajlar
    • Çeviriler
    • Özetler
    • Bültenler
    • D84 INTELLIGENCE
    Konular
    • Siyaset
    • Ekonomi
    • Dünya
    • Tarih
    • Kültür Sanat
    • Spor
    • Rapor
    • Gezi
    Sosyal Medya
    • Twitter
    • Facebook
    • Instagram
    • Youtube
    • LinkedIn
    • Apple Podcast
    • Spotify Podcast
    • Whatsapp Kanalı
    Kurumsal
    • Anasayfa
    • Hakkımızda
    • İletişim
    • Yazarlar
    • İçerik Sağlayıcılar
    • Yayın İlkeleri ve Yazım Kuralları
    © 2025 DAKTİLO1984
    • KVKK Politikası
    • Çerez Politikası
    • Aydınlatma Metni
    • Açık Rıza Beyanı

    Arama kelimesini girin ve Enter'a tıklayın. İptal etmek için Esc'ye tıklayın.

    Çerezler

    Sitemizde mevzuata uygun şekilde çerez kullanılmaktadır.

    Fonksiyonel Her zaman aktif
    Sitenin çalışması için ihtiyaç duyulan çerezlerdir
    Preferences
    The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
    İstatistik
    Daha iyi bir kullanıcı deneyimi sağlamak için kullanılan çerezlerdir The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
    Pazarlama
    Size daha uygun içeriklerin iletilmesi için kullanılan çerezlerdir
    Seçenekleri yönet Hizmetleri yönetin {vendor_count} satıcılarını yönetin Bu amaçlar hakkında daha fazla bilgi edinin
    Seçenekler
    {title} {title} {title}