Daktilo 1984Daktilo 1984
    • Hakkımızda
    • İletişim
    • E-Bültene Abone Ol
    Facebook Twitter Instagram Telegram
    Twitter Facebook YouTube Instagram WhatsApp
    Daktilo 1984Daktilo 1984
    Destek Ol Abone Ol
    • İZLE
      • Çavuşesku’nun Termometresi
      • Varsayılan Ekonomi
      • 2’li Görüş
      • İki Savaş Bir Yazar
      • Yakın Tarih
      • Mayhoş Muhabbetler
      • Tümünü Gör
    • OKU
      • Yazılar
      • Röportajlar
      • Çeviriler
      • Asterisk2050
      • Yazarlar
    • DİNLE
      • Çerçeve
      • Zedcast
      • Tuhaf Zamanların İzinde
      • SenSensizsin
      • Tümünü Gör
    • D84 FYI
      • Hariçten Gazel
      • Avrupa Gündemi
      • ABD Gündemi
      • Altüst
    • D84 INTELLIGENCE
      • Kitap Yorum
      • Göç Sorunu
      • Başkanlık Sistemi Projesi
      • Devlet Kapasitesi Liberteryenizmi
      • Herkes için Siyaset Bilimi
      • Yapay Zeka
    Daktilo 1984Daktilo 1984
    Anasayfa » Dünyadan ve Türkiye’den Örnekler: Siyasal İletişim Nedir?
    Forum

    Dünyadan ve Türkiye’den Örnekler: Siyasal İletişim Nedir?

    Mina Tever16 Mayıs 20205 dk Okuma Süresi
    Paylaş
    Twitter Facebook LinkedIn Email WhatsApp

    [voiserPlayer]

    Türkiye’de yeni yeni kendine yer bulmaya başlayan siyasal iletişim en basit haliyle bir siyasi aktör tarafından bir amaca ulaşmaya yönelik uygulanan her türlü iletişim şeklidir. Bu iletişim şekli çoğu zaman seçim zamanı seçmeni hedef alır, yazılı ve görsel olmak üzere karşımıza çıkar. Bunu daha da genişletmemiz gerekirse bir siyasi adayın giydiği kıyafetten, saç modeline veya parti logosuna kadar fark edebileceğimiz her detay siyasi iletişimin önemli faktörleri arasındadır ve seçmenin oy davranışında etkisi vardır. Siyasal iletişim anlaşılacağı üzere kelime ve sembollerden oluşur ve seçmeni etkisi altına almak üzere çeşitli mesajları içinde barındırır. Örneğin, Amerika’da en çok gördüğümüz siyasi adayların katıldığı münazara programları, internetin ve yeni iletişim yollarının hayatımıza girmesine karşın hala seçmenle duygusal bir bağ kurma da büyük bir önemi olan mitingler, adayın seçmenle sahada kurduğu ilişki seçmene mesajların, projelerin ve hedeflerin iletilmesinde çok büyük bir rol oynar ve önemli ölçüde seçmenin oy davranışını etkiler.

    Siyasal iletişimin en önemli unsuru aslında stratejisidir. Stratejik iletişim planı siyasi adayın seçmeni anlamasına, beklentilerini görmesine ve kendini seçmene bu beklentiler ışığında anlatmasında büyük rol oynar. Kısacası, uygulanan bu stratejik iletişim toplumdaki en temel sorunları, ana temaları, hedef seçmen kitlesini belirler ve kampanyanın ana unsuru haline getirir. Günümüz kampanyalarında siyasi kampanyaların profesyonelleşmesiyle, yani siyasi danışmanların, teknolojinin ve saha araştırmalarının kullanılmasıyla, uygulanan anketler, temel sorunları anlatan, hedef seçmen kitleyi gösteren, seçmene hangi mesajla yaklaşılması gerektiğini öngören veriler elde eder ve seçim kampanyası mekanizması elde edilen anket sonuçları doğrultusunda bir iletişim planı oluşturur.  

    Dünyadaki siyasi kampanya örneklerine baktığımızda siyasi iletişimi ilk kez 1960’ta Kennedy ve Nixon’ın gerçekleştirdiği televizyonda yayınlanan tartışma programında tanıdık. Bu televizyon programı sayesinde kitle iletişim aracının siyasi tercihler üzerindeki etkisinin farkına varıldı ve bu alan üzerine daha çok çalışılmaya başlandı. Şu an baktığımızda Amerika’nın bu alanda bir hayli ilerlediğini, COVID-19’un mitingleri engellediği bu dönemde özellikle Amerikan Başkanı Donald Trump’ın bir çok sosyal medya kanalından çok iyi organize olmuş oldukça başarılı bir dijital kampanya yürüttüğünü görüyoruz. Öte yandan Joe Biden’da evinin bir odasını stüdyoya çevirdi, Hillary Clinton’la, Al Gore’la online görüşmeler yapıp mitinglerine şimdilik  bu şekilde devam ediyor. 

    Peki, Türkiye’ye baktığımızda siyasal iletişim mekanizması nasıl işliyor? Siyasi kampanyalarda gözle görünen bir profesyonelleşme ve Amerikanlaşma görülmesiyle siyasi partiler ve adaylar geride bıraktığımız 2019 Yerel Seçimleri’nde ne gibi stratejiler izlediler?

    Bu döneme geri dönüp baktığımızda CHP’nin alışılmışın dışında elde ettiği yerel seçim başarısı, doğru aday seçimleri/konumlandırması ve uyguladığı başarılı iletişim stratejileriyle anlamlandırılabilir. 

    Aday seçimi 2019 Yerel Seçimlerinde ittifaklar arası büyük fark yaratan bir faktör oldu. Bunun nedeni, CHP’nin büyükşehirlerde daha önce ilçelerde belediye başkanlığı yapan bir başarı hikayesi olan adayları aday göstermesiydi. Örneğin, Ekrem İmamoğlu’nun Beylikdüzü’ne yaptığı Yaşam Vadisi ve bu vadide sanat alanında birçok sanatçının katıldığı konserler veya 30 Ağustos’tan 9 Eylül’e kadar süren halkın eğlendiği, sanatçı ve sporcularla buluştuğu Sevgi ve Barış buluşmaları… Siyasal iletişim açısından da bakarsak bunu bir iletişim stratejisi haline çevrilmesi çok daha kolay oluyor. İlçe başkanlığı yapmış, somut başarıları olan bu adaylar kampanya için büyük bir avantaj sağladılar, seçmenle buluşmalarda veya sosyal medya reklamlarında yapılan başarılı işlerin gösterilmesi seçmende önceden gerçekleştirilen bu işlerin metropolde de yapılabileceği duygusunu ve inancını uyandırdı. Bir diğer avantaj ise CHP’nin hiçbir adayı o ağır, alışık olduğumuz CHP kimlikleriyle kendilerini göstermemiş olmasıydı. Örneğin, büyük tartışmalara neden olsa da sosyal medya reklamlarında veya afişlerde CHP adaylarının parti rozeti takmaması bunun çok açık bir örneğiydi. Yaratılan polemiklere girmeden tek hedefi halkın refah düzeyini artırmak olan birleştirici, umut veren adaylar CHP’nin yerel seçim kampanyasının yeni yüzüydü. 

    Kampanya boyunca kullanılan bir diğer iletişim stratejisi de adayların söylemi olarak görülebilir. CHP’nin umut vaadeden; toplumu din, dil, ırk gözetmeksizin birleştiren söylemine karşın AKP’nin kampanya iletişiminde toplumu kutuplaştıran söylemi hakimdi. CHP adayları daha çok yaşam seviyesini ve refah düzeyini artırma söylemlerini tercih etti. Bunun nedeni ise seçimin genel seçim değil bir yerel seçim olduğunu ve yerel dinamiklerle ilerlediğinin farkında olmalarıydı. AKP’nin ise kampanya sürecini adeta bir genel seçim havasında yürütmesi, süreci olumsuz etkiledi ve AKP adayları parti kimliklerini geride bırakamadılar ve seçmenin isteklerini göremediler, seçmenden uzaklaştılar. Bu süreç boyunca AKP’nin kullandığı en popüler yöntem ise kutuplaştırmaydı. Bunun nedeni ise kutuplaştırmanın seçmeni korkutma yönü olmasıdır. Aday neden seçmeni korkutmak ister? Çünkü aday, toplumu korkuttukça seçmendeki kutuplaşma da artar ve korkan seçmen değişiklikten yana oy kullanmaz ve “ötekini” dinlemez. Örneğin, sıkça kullanılan beka söylemi bu korkutmanın en açık örneğiydi. Bu konuyu ilerleyen yazılarımızda popülist siyasal iletişim literatüründe daha detaylı inceleyebiliriz. 

    Bu karşılaştırma ışığında siyasal iletişime tekrar baktığımızda anlaşılacağı üzere, siyasi aday tarafından seçim kampanyası süresince paylaşılan her bir görsel, kullanılan retorik ve vaatler seçmendeki oy verme davranışını etkiliyor.  Bunun yanında, bütün bu görsel, yazılı veya sözlü iletişimin başarıya ulaşmasında, bir diğer deyişle seçmenin ihtiyacı olan, doğru vaadin doğru zamanda verilmesindeki en büyük rolü ise siyasi kampanyanın stratejisi oynuyor. 

    Günümüzde Türkiye’deki siyasi partilerin artık bu siyasal iletişimi profesyonel bir şekilde siyasi danışmanlarla, bir ekip dahilinde ve günümüz teknolojisinin sunduğu olanaklarla oluşturması Türkiye’de, geç de olsa, siyasal iletişimin geleceği ve bu alanda yaratılacak farklı siyasi kampanyalar için bizlere geniş bir kapı aralıyor. 

    Fotoğraf: Toa Heftiba

    Dünya Siyaset
    Paylaş Twitter Facebook LinkedIn Email WhatsApp
    Önceki İçerikBatman’ın Despotik İktidarına Karşı Gotham’ın Kurumsal Devlet Anomalisi
    Sonraki İçerik Alphan Manas: TOGG fabrika yatırımını dahi karşılayamaz

    Diğer İçerikler

    Yazılar

    Post-PKK Düzeni ve Türk Siyasetinde Muhtemel Değişiklikler

    16 Mayıs 2025 Armağan Öztürk
    Yazılar

    Yatırım mı Sömürü mü?: ABD ve Ukrayna Arasında Tartışmalı Maden Anlaşması

    14 Mayıs 2025 Cem Özen
    Bültenler

    Dünya Gündemi: Trump’ın Körfez Turu, ABD-Çin Ticaret Savaşlarında Geçici Ateşkes

    13 Mayıs 2025 Bahadır Çelebi

    Yorumlar kapalı.

    Güncel İçerikler

    Post-PKK Düzeni ve Türk Siyasetinde Muhtemel Değişiklikler

    16 Mayıs 2025 Yazılar Armağan Öztürk

    Transformation of the Sovereign in Liberal Democracy and Criticism of Liberalism from Schmitt’s Perspective

    16 Mayıs 2025 D84 INTELLIGENCE Deniz Nas

    Küçük Partilerin Oy Oranını Hesaplamak Neden Zordur?

    15 Mayıs 2025 Yazılar Salih Yasun

    Yatırım mı Sömürü mü?: ABD ve Ukrayna Arasında Tartışmalı Maden Anlaşması

    14 Mayıs 2025 Yazılar Cem Özen

    E-Bültene Abone Olun

    Güncel içeriklerden ilk siz haberdar olun




    Archives

    • Mayıs 2025
    • Nisan 2025
    • Mart 2025
    • Şubat 2025
    • Ocak 2025
    • Aralık 2024
    • Kasım 2024
    • Ekim 2024
    • Eylül 2024
    • Ağustos 2024
    • Temmuz 2024
    • Haziran 2024
    • Mayıs 2024
    • Nisan 2024
    • Mart 2024
    • Şubat 2024
    • Ocak 2024
    • Aralık 2023
    • Kasım 2023
    • Ekim 2023
    • Eylül 2023
    • Ağustos 2023
    • Temmuz 2023
    • Haziran 2023
    • Mayıs 2023
    • Nisan 2023
    • Mart 2023
    • Şubat 2023
    • Ocak 2023
    • Aralık 2022
    • Kasım 2022
    • Ekim 2022
    • Eylül 2022
    • Ağustos 2022
    • Temmuz 2022
    • Haziran 2022
    • Mayıs 2022
    • Nisan 2022
    • Mart 2022
    • Şubat 2022
    • Ocak 2022
    • Aralık 2021
    • Kasım 2021
    • Ekim 2021
    • Eylül 2021
    • Ağustos 2021
    • Temmuz 2021
    • Haziran 2021
    • Mayıs 2021
    • Nisan 2021
    • Mart 2021
    • Şubat 2021
    • Ocak 2021
    • Aralık 2020
    • Kasım 2020
    • Ekim 2020
    • Eylül 2020
    • Ağustos 2020
    • Temmuz 2020
    • Haziran 2020
    • Mayıs 2020
    • Nisan 2020
    • Mart 2020
    • Şubat 2020
    • Ocak 2020
    • Aralık 2019
    • Kasım 2019
    • Ekim 2019
    • Eylül 2019
    • Ağustos 2019
    • Temmuz 2019
    • Haziran 2019
    • Mayıs 2019
    • Nisan 2019
    • Mart 2019

    Categories

    • Asterisk2050
    • Bültenler
    • Çeviriler
    • D84 INTELLIGENCE
    • EN
    • Forum
    • Özetler
    • Podcast
    • Röportajlar
    • Uncategorized
    • Videolar
    • Yazılar
    Konular
    • Siyaset
    • Ekonomi
    • Dünya
    • Tarih
    • Kültür Sanat
    • Spor
    • Rapor
    • Gezi
    İçerik
    • Yazılar
    • Podcast
    • Forum
    • Röportajlar
    • Çeviriler
    • Özetler
    • Bültenler
    • D84 INTELLIGENCE
    Konular
    • Siyaset
    • Ekonomi
    • Dünya
    • Tarih
    • Kültür Sanat
    • Spor
    • Rapor
    • Gezi
    Sosyal Medya
    • Twitter
    • Facebook
    • Instagram
    • Youtube
    • LinkedIn
    • Apple Podcast
    • Spotify Podcast
    • Whatsapp Kanalı
    Kurumsal
    • Anasayfa
    • Hakkımızda
    • İletişim
    • Yazarlar
    • İçerik Sağlayıcılar
    • Yayın İlkeleri ve Yazım Kuralları
    © 2025 DAKTİLO1984
    • KVKK Politikası
    • Çerez Politikası
    • Aydınlatma Metni
    • Açık Rıza Beyanı

    Arama kelimesini girin ve Enter'a tıklayın. İptal etmek için Esc'ye tıklayın.

    Çerezler

    Sitemizde mevzuata uygun şekilde çerez kullanılmaktadır.

    Fonksiyonel Her zaman aktif
    Sitenin çalışması için ihtiyaç duyulan çerezlerdir
    Preferences
    The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
    İstatistik
    Daha iyi bir kullanıcı deneyimi sağlamak için kullanılan çerezlerdir The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
    Pazarlama
    Size daha uygun içeriklerin iletilmesi için kullanılan çerezlerdir
    Seçenekleri yönet Hizmetleri yönetin {vendor_count} satıcılarını yönetin Bu amaçlar hakkında daha fazla bilgi edinin
    Seçenekler
    {title} {title} {title}