Daktilo 1984Daktilo 1984
    • Hakkımızda
    • İletişim
    • E-Bültene Abone Ol
    Facebook Twitter Instagram Telegram
    Twitter Facebook YouTube Instagram WhatsApp
    Daktilo 1984Daktilo 1984
    Destek Ol Abone Ol
    • İZLE
      • Çavuşesku’nun Termometresi
      • Varsayılan Ekonomi
      • 2’li Görüş
      • İki Savaş Bir Yazar
      • Yakın Tarih
      • Mayhoş Muhabbetler
      • Tümünü Gör
    • OKU
      • Yazılar
      • Röportajlar
      • Çeviriler
      • Asterisk2050
      • Yazarlar
    • DİNLE
      • Çerçeve
      • Zedcast
      • Tuhaf Zamanların İzinde
      • SenSensizsin
      • Tümünü Gör
    • D84 FYI
      • Hariçten Gazel
      • Avrupa Gündemi
      • ABD Gündemi
      • Altüst
    • D84 INTELLIGENCE
      • Kitap Yorum
      • Göç Sorunu
      • Başkanlık Sistemi Projesi
      • Devlet Kapasitesi Liberteryenizmi
      • Herkes için Siyaset Bilimi
      • Yapay Zeka
    Daktilo 1984Daktilo 1984
    Anasayfa » Bütçenin Hal-i Pür Melâli
    Forum

    Bütçenin Hal-i Pür Melâli

    Firuze Nazlı Ergin17 Şubat 20214 dk Okuma Süresi
    Paylaş
    Twitter Facebook LinkedIn Email WhatsApp

    [voiserPlayer]

    Ocak 2020’de 21,5 milyar TL fazla veren bütçe, Ocak 2021’de 24,2 milyar TL açık verdi. Mali istikrar açısından oldukça zor bir yıl olan geçtiğimiz yıl, TCMB’nin yıllık kâr dağıtımını erkene çekerek bütçeye Ocak 2020’de fazladan 40,5 milyar TL eklemesi sayesinde, bütçe Ocak ayında fazla verebilmişti.  Bu yılki aktarımın henüz gerçekleşmemesi nedeniyle verilere önemli bir kötüleşme yansıdığı görülse de, manşet veriye kıyasla arındırılmış verilerde belirgin bir değişim olmadığı gözlenebilir.

    Erken kâr dağıtımı, geçen Ocak’taki faiz dışı dengeyi de olumlu etkileyerek 34,2 milyar TL faiz dışı fazla verilmesini sağlamıştı. Ocak 2021’de ise verilere 2,2 milyar TL tutarında faiz dışı açık yansıdı.

    Faiz dışı dengenin fazla vermesi, bütçe gelirleri faiz giderleri hariç tutulduğunda harcamaları karşılayabildiği ve hatta kalan kısım ile de faiz ödemelerinin bir bölümü ödenebildiği anlamına gelir. Bütçenin faiz dışı fazla vermesini mali disiplin için oldukça önemli bir gösterge olarak değerlendiren IMF, bütçenin faiz dışı açık vermesini mali disiplinden uzaklaşma olarak tanımlıyor. 2001 krizinden sonra, geniş kapsamlı reformlar ile baştan yazılan kamu mali yönetimi sistemi sayesinde, Türkiye uzun yıllar faiz dışı fazla verebilmiş ve bu sayede mali disiplin ülkenin güçlü bir göstergesi haline gelmişti. Ancak, küresel krizden sonra, tek seferlik gelirlerin bütçede artan payı nedeniyle faiz dışı dengenin IMF ve Maliye Bakanlığı tarafından yapılan tanımları arasındaki ayrım daha önemli hale geldi. IMF’in faiz dışı denge tanımına TCMB’nin kâr transferleri, özelleştirme, bedelli askerlik gibi tek seferlik gelirler dahil edilmezken, Maliye Bakanlığının faiz dışı denge tanımında tek seferlik gelirler dışlanmamaktadır. Bu nedenle küresel krizden sonra, Türkiye’de faiz dışı fazlanın nasıl sağlandığı faiz dışı fazla vermekten daha önemli bir konu haline geldi. Çünkü, bütçe giderlerinin tek seferlik-sürdürülebilir olmayan finansal kaynaklarla finanse edilmesi, sağlıklı bir yöntem olmayıp bütçenin finansman kalitesini düşürücü etkiye sahiptir.

    2019 yılında TCMB’nin birikmiş yedek akçelerinin hazineye transferi, bedelli askerlik ve imar barışından elde edilen gelirler ile tek seferlik gelirlerin desteği bütçede rekor seviyeye ulaşsa da, Maliye Bakanlığı tanımlı faiz dışı denge 1993 yılından sonra ilk kez negatife dönerek 24,8 milyar TL açık verdi.  2016’dan bu yana negatif bölgede yer alan IMF tanımlı -tek seferlik gelirlerden arındırılmış- veri ise aynı dönemde 128 milyar TL tutarında açık vererek mali istikrarın artık ülkenin güçlü bir göstergesi olmadığını gösterdi. İki veri arasındaki derinleşen uçurum aşağıdaki grafikten izlenebilir.

         Kaynak-Hazine ve Maliye Bakanlığı

    Tarihler 2020’yi gösterdiğinde, bütçedeki bozulma nedeniyle TCMB’nin Nisan ayındaki kâr dağıtımı Ocak ayına çekilerek dönemin bütçe açığı ile sürdürülebilir olmayan mücadeleye devam ediliyordu. Pandemi ekonomiyi durma noktasına getirdiğinde ise çoktan kaybettiğimiz mali istikrar nedeniyle, ülkeler sırayla devasa teşvik paketleri açıklarken, Türkiye sürece en sınırlı mali teşvik paketini sunan ülkelerden biri oldu ve ne yazık ki süreci rekor kredi genişlemesi ile yönetmeye çalıştı. Oysa likiditenin bireylere ve küçük-orta ölçekli işletmelere bir an önce inebilmesi için hükûmetin maliye politikasını, para politikası ile koordineli bir şekilde çalıştırması gerekiyordu.

    2020’de Maliye tanımlı faiz dışı dengenin 38,7 milyar TL, IMF tanımlı faiz dışı dengenin ise 127 milyar TL açık vermesi, geçirdiğimiz olağanüstü döneme verilen yetersiz mali teşvik nedeniyle oldukça sınırlı bir açık olarak değerlendirilebilir.

    Ancak, yeterince mali destek alamayan ve ilave kısıtlamalara karşı daha artık savunmasız konumda olan sektörlerin daha derin istihdam ve özel sektör borç krizine yol açmasını engellemek için hala güçlü teşvik politikalarına ihtiyaç var.

    Bütçedeki hareket alanını genişletmek için ise şapkadan tavşan çıkarmaya gerek yok. Kısa vadede gereksiz harcamaların derhal kısılması, daha rekabetçi kamu-özel sektör ortak yatırım projeleri için ihale yasasının değiştirilmesi ve şeffaflaştırılması, ülkeye getiri beklentisinin yüksek projelerin şeffaf bir şekilde öncelikendirilmesi gibi pek çok adım kısa vadede görünümü pozitife çevirebilecek aksiyonlar olacaktır. Uzun vadede ise, değişen ve dönüşen yeni işgücü piyasasına uyum sağlayabilecek, yeni gereksinimlere göre tasarlanmış yaşam boyu eğitimi içeren bir eğitim politikasının yürürlüğe girmesi hayati önem taşımaktadır. Zira bugün Türkiye nüfusunun %67,8’ini oluşturan çalışma çağındaki nüfusumuzu, nitelikli ve katma değerli çıktılar sağlayabilecekleri işlerde istihdam edilebilecek şekilde eğitmek, Türkiye’nin kalkınması için atılması gereken en kritik adım olacaktır.

    Fotoğraf: Scott Graham

    Ekonomi
    Paylaş Twitter Facebook LinkedIn Email WhatsApp
    Önceki İçerikOtoriter Rejimlerde Bürokrasi: Sadık mı Layık mı?
    Sonraki İçerik Bir Toplum Yaralarını Nasıl Sarar?

    Diğer İçerikler

    Yazılar

    Savaşların Kazananı Olur Mu?

    7 Mayıs 2025 Oytun Meçik
    Yazılar

    1 Mayis’ta, 10 Maddede Türkiye’de Emek

    1 Mayıs 2025 Burak Dalgın
    Yazılar

    Türkiye’de Medyanın Kurtuluşu: Geniş Bir İstişare Süreci ve Teknolojik Dönüşüm

    24 Nisan 2025 Gökhan Korkmaz

    Yorumlar kapalı.

    Güncel İçerikler

    Post-PKK Düzeni ve Türk Siyasetinde Muhtemel Değişiklikler

    16 Mayıs 2025 Yazılar Armağan Öztürk

    Transformation of the Sovereign in Liberal Democracy and Criticism of Liberalism from Schmitt’s Perspective

    16 Mayıs 2025 D84 INTELLIGENCE Deniz Nas

    Küçük Partilerin Oy Oranını Hesaplamak Neden Zordur?

    15 Mayıs 2025 Yazılar Salih Yasun

    Yatırım mı Sömürü mü?: ABD ve Ukrayna Arasında Tartışmalı Maden Anlaşması

    14 Mayıs 2025 Yazılar Cem Özen

    E-Bültene Abone Olun

    Güncel içeriklerden ilk siz haberdar olun




    Archives

    • Mayıs 2025
    • Nisan 2025
    • Mart 2025
    • Şubat 2025
    • Ocak 2025
    • Aralık 2024
    • Kasım 2024
    • Ekim 2024
    • Eylül 2024
    • Ağustos 2024
    • Temmuz 2024
    • Haziran 2024
    • Mayıs 2024
    • Nisan 2024
    • Mart 2024
    • Şubat 2024
    • Ocak 2024
    • Aralık 2023
    • Kasım 2023
    • Ekim 2023
    • Eylül 2023
    • Ağustos 2023
    • Temmuz 2023
    • Haziran 2023
    • Mayıs 2023
    • Nisan 2023
    • Mart 2023
    • Şubat 2023
    • Ocak 2023
    • Aralık 2022
    • Kasım 2022
    • Ekim 2022
    • Eylül 2022
    • Ağustos 2022
    • Temmuz 2022
    • Haziran 2022
    • Mayıs 2022
    • Nisan 2022
    • Mart 2022
    • Şubat 2022
    • Ocak 2022
    • Aralık 2021
    • Kasım 2021
    • Ekim 2021
    • Eylül 2021
    • Ağustos 2021
    • Temmuz 2021
    • Haziran 2021
    • Mayıs 2021
    • Nisan 2021
    • Mart 2021
    • Şubat 2021
    • Ocak 2021
    • Aralık 2020
    • Kasım 2020
    • Ekim 2020
    • Eylül 2020
    • Ağustos 2020
    • Temmuz 2020
    • Haziran 2020
    • Mayıs 2020
    • Nisan 2020
    • Mart 2020
    • Şubat 2020
    • Ocak 2020
    • Aralık 2019
    • Kasım 2019
    • Ekim 2019
    • Eylül 2019
    • Ağustos 2019
    • Temmuz 2019
    • Haziran 2019
    • Mayıs 2019
    • Nisan 2019
    • Mart 2019

    Categories

    • Asterisk2050
    • Bültenler
    • Çeviriler
    • D84 INTELLIGENCE
    • EN
    • Forum
    • Özetler
    • Podcast
    • Röportajlar
    • Uncategorized
    • Videolar
    • Yazılar
    Konular
    • Siyaset
    • Ekonomi
    • Dünya
    • Tarih
    • Kültür Sanat
    • Spor
    • Rapor
    • Gezi
    İçerik
    • Yazılar
    • Podcast
    • Forum
    • Röportajlar
    • Çeviriler
    • Özetler
    • Bültenler
    • D84 INTELLIGENCE
    Konular
    • Siyaset
    • Ekonomi
    • Dünya
    • Tarih
    • Kültür Sanat
    • Spor
    • Rapor
    • Gezi
    Sosyal Medya
    • Twitter
    • Facebook
    • Instagram
    • Youtube
    • LinkedIn
    • Apple Podcast
    • Spotify Podcast
    • Whatsapp Kanalı
    Kurumsal
    • Anasayfa
    • Hakkımızda
    • İletişim
    • Yazarlar
    • İçerik Sağlayıcılar
    • Yayın İlkeleri ve Yazım Kuralları
    © 2025 DAKTİLO1984
    • KVKK Politikası
    • Çerez Politikası
    • Aydınlatma Metni
    • Açık Rıza Beyanı

    Arama kelimesini girin ve Enter'a tıklayın. İptal etmek için Esc'ye tıklayın.

    Çerezler

    Sitemizde mevzuata uygun şekilde çerez kullanılmaktadır.

    Fonksiyonel Her zaman aktif
    Sitenin çalışması için ihtiyaç duyulan çerezlerdir
    Preferences
    The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
    İstatistik
    Daha iyi bir kullanıcı deneyimi sağlamak için kullanılan çerezlerdir The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
    Pazarlama
    Size daha uygun içeriklerin iletilmesi için kullanılan çerezlerdir
    Seçenekleri yönet Hizmetleri yönetin {vendor_count} satıcılarını yönetin Bu amaçlar hakkında daha fazla bilgi edinin
    Seçenekler
    {title} {title} {title}