Daktilo 1984Daktilo 1984
    • Hakkımızda
    • İletişim
    • E-Bültene Abone Ol
    Facebook Twitter Instagram Telegram
    Twitter Facebook YouTube Instagram WhatsApp
    Daktilo 1984Daktilo 1984
    Destek Ol Abone Ol
    • İZLE
      • Çavuşesku’nun Termometresi
      • Varsayılan Ekonomi
      • 2’li Görüş
      • İki Savaş Bir Yazar
      • Yakın Tarih
      • Mayhoş Muhabbetler
      • Tümünü Gör
    • OKU
      • Yazılar
      • Röportajlar
      • Çeviriler
      • Asterisk2050
      • Yazarlar
    • DİNLE
      • Çerçeve
      • Zedcast
      • Tuhaf Zamanların İzinde
      • SenSensizsin
      • Tümünü Gör
    • D84 FYI
      • Hariçten Gazel
      • Avrupa Gündemi
      • ABD Gündemi
      • Altüst
    • D84 INTELLIGENCE
      • Kitap Yorum
      • Göç Sorunu
      • Başkanlık Sistemi Projesi
      • Devlet Kapasitesi Liberteryenizmi
      • Herkes için Siyaset Bilimi
      • Yapay Zeka
    Daktilo 1984Daktilo 1984
    Anasayfa » Formula 1’in Start-Finish Düzlüğü: Türkiye GP’si
    Forum

    Formula 1’in Start-Finish Düzlüğü: Türkiye GP’si

    Türker Özdil15 Kasım 20205 dk Okuma Süresi
    Paylaş
    Twitter Facebook LinkedIn Email WhatsApp

    [voiserPlayer]

    9 yılın ardından Formula 1 heyecanı, bugün bir kez daha Türkiye’de yaşanacak. Kamuoyunda, herkeste çok büyük bir heyecan hâkim. Dünya’nın en hızlı arabaları, en hızlı pilotları, son teknolojiler ile yeniden İstanbul’da sahne alacak.

    Bu hafta bu yazı ile birlikte 2020 Türkiye Grand Prix’i öncesindeki son detayları sizler için aktarmaya çalışacağız.

    Türkiye’deki Formula 1 serüveni 2011’de son bulmuştu. Taki 2020 yılında düzenlenecek olan 22 yarıştan 10’un pandemi nedeniyle takvimden çıkarılması ve boşalan fikstüre İstanbul Park’ın eklenmesine kadar. FIA, 25 Ağustos’ta yaptığı açıklama ile sezonun 15. yarışı olarak 13-15 Kasım tarihlerinde koşulacağını açıkladı.

    FIA, 4 Ekim 2019’da 2020 F1 Takvimi’ni bu şekilde açıklamıştı.

    2011’den günümüze Formula 1’de pek çok değişiklikler oldu. Bu doğrultuda Türkiye, aslında yepyeni bir yarış operasyonuna hazırlanıyor. Hem de çok dar bir süre içerisinde. 2011-2020 süre zarfında Formula 1’de takımların isimleri değişti, yeni takımlar şampiyonaya eklendi, pek çok pilot emekli oldu ve yeni pilotlar yarışır oldu, araçların özellikleri değişti, motorların kapasiteleri arttı, lastikler özellikleri değişti, ekipmanlar yenilendi. Öyle ki, 2011’de 24 sürücü 12 takımda yarışıyorken; 2020’de 20 pilot 10 takımda yarışıyor olacak. 2011’deki yarışta boy gösteren yalnızca 3 pilot 2020 Türkiye GP’de de yarışabilecekler. Bu isimler; Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Sergio Pérez. Kimi Räikkönen ise 2005, 2006, 2007, 2008 ve 2009’da bu piste daha önce yarışan bir diğer pilot olarak 2020’de de sahne alacak.

    2011 yılından günümüze otomobiller artık ortalama olarak 5 saniye daha hızlılar; 30 cm daha uzun ve 20 cm. daha genişler. Yol tutuşları daha efektif. Bu da demek oluyor ki; 8. viraj eskisine oranla daha az tehlikeli ve artık daha hızlı dönülecek. İstanbul Park’taki en hızlı tur rekorunu 2005’te 1:24.770’lik derecesi ile Juan Pablo Montoya, McLaren-Mercedes aracı (V10 Motor) ile ele almıştı. O zamandan beri bu rekor kırılabilmiş değil. Şimdi daha hızlı F1 araçları ile geri dönen şampiyonada yeni bir tur rekoru görebilmemiz de son derece olası.

    İstanbul Park pisti seyirciler için her daim heyecanlı bir pist olmuştur. Çok sayıda geçiş alanının bulunması pistte ve ekran başında yarışı takip edenler için heyecan yaratmaya devam edecek. Daha hızlı otomobiller ve daha çok geçiş ile daha çok rekabete tanıklık edeceğiz. Pist yarattığı böylesi heyecana karşın bir o kadar da güvenli bir pist. Araçların spin atması veya kazaya karışmaları halinde yeniden yarışa dönmelerini sağlayacak geniş kaçış alanları mevcut. Bu durum hem takımlar hem de pilotlarca son derece takdir gören bir özellik. São Paulo/Brezilya GP, Singapur GP, G. Kore GP ve Abu Dabi GP’deki pistlerde olduğu gibi Türkiye GP’de saat yönünün tersine koşuluyor. Bu da 5,338 km’lik piste sürücülerin omuzlarına diğer yarışlarda maruz kaldıklarından daha fazla G kuvvetine maruz kalacakları anlamına geliyor. Pilotların karar alma ve refleks becerileri bu pistte daha fazla önem kazanıyor.

    Pandemi nedeniyle yeniden şekillendirilen 2020 F1 sezonu 3 Temmuz’daki Avusturya GP ile başladı. Bu süreçte tüm takım çalışanları, pilotlar ve Grand Prix sorumlularına toplam 20.000 Corona Testi uygulandı. Pilotlardan yalnızca Sergio Perez ve Lance Stroll Corona Virüs’e yakalandılar. Hastalık nedeniyle Lance Stroll yarış kaçırmazken, Sergio Perez sezon başı itibari ile 2 yarış kaçırma durumunda kaldı.

    İstanbul Park’ta koşulacak olan 2020 Türkiye GP’sinin Lewis Hamilton ve tüm F1 takipçileri için bir başka önemi daha var. Hamilton, kariyerinin 7. şampiyonluğuna İstanbul’da ulaşabilir. Hamilton, kazanacağı bu şampiyonlukla Formula 1 efsanesi Michael Schumacher’i yakalayacak ve tarihin en başarılı pilotu olma ünvanını İstanbul’da kazanmış olacak.

    Böylesi önemli bir yarışa TOSFED (Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu), 82 gün (25 Ağustos-15 Kasım) gibi çok kısa bir süre içerisinde hazırlandı. Eren Üçlertoprağı liderliğinde önemli işlere imza atan federasyon, FIA’nın Türkiye GP’sini 2020 takvimine eklemesi ile çalışmalarını yoğunlaştırdı. Daha önceki F1 organizasyonlarında önemli yönetim ve organizasyon tecrübesine sahip Serhan Acar’ı federasyonda Genel Sekreterlik görevine getirdiler. Böylece çalışmaların son derece hızlı ve efektif yürütülmesi sağlandı. TOSFED, bu süreçte bir diğer yandan 18-20 Eylül tarihlerinde Dünya Ralli Şampiyonası’na da ev sahipliği yaptı. Böylesine önemli bir organizasyonun hemen ardından tüm konsantrasyon F1 Türkiye GP’sine yöneltildi. Çok kısa sürede çok büyük hazırlıklar yapıldı ve bugüne gelindi. Bu yıl pandemi sürecinde hem Dünya Ralli Şampiyonası’na hem de Formula 1’e ev sahipliği yapan 2 ülkeden biriyiz (Türkiye & İtalya). Bu eşsiz iki şampiyonayı, bu zor şartlarda, en iyi şekilde yöneten TOSFED’in bu özverili çalışmaları gerçekten takdire şayan.

    FIA, 2021 yılı için 23 yarışlık bir takvim hazırlıyor. Suudi Arabistan GP’si takvime eklenen yeni duraklardan yalnızca biri. Bu yıl koşulması planlanan ancak pandemi nedeniyle iptal edilen Vietnam ve Hollanda GP’leri de bir diğer yeni duraklar olması planlanıyor. Türkiye GP’si ise yeden listede. Takvim planlamasında şu an için düşünülmüyoruz. Ancak 2017 yılından beri yarışların yeniden Türkiye dönmesi için yoğun lobi çalışmalarında ve görüşmelerde bulunan Intercity Yönetim Kurulu Başkanı Vural Ak, uzun dönemli bir ev sahipliği sözleşmesi için ümitli. Ak, Türkiye’deki özel sektör yatırımlarını Formula 1 organizasyonuna çekmek ve önemli bir ekonomik kaynak yaratarak uzun dönemli ev sahipli sözleşmesini alabilmek için görüşmelerine devam ediyor.

    Bu serüvene gerçekçi bir bakış ile bakmamız gerekirse pandemi sürecinde daralan özel sektör yatırımları ve mevcut döviz kurları ile birlikte; yarış organizasyonuna her sene ödenecek olan yaklaşık 30 milyon $’ın karşılanması veya sürdürülebilir bir ekonomiye dönüştürülmesi son derece zor. 2020 itibari ile mevcut bir krizi fırsata çevirme şansı elde etmiş olabiliriz. Ancak, bundan sonraki süreçlerde Formula 1’e yeniden ev sahipliği yapabilmemiz çok zor.

    Fotoğraf: Moritz Graf

    Spor
    Paylaş Twitter Facebook LinkedIn Email WhatsApp
    Önceki İçerikBiden nasıl kazandı? Trump nasıl bırakacak?| Nesi Altaras & Yunus Emre Erdölen | Üsküdar Motoru #4
    Sonraki İçerik Bir Başkadır

    Diğer İçerikler

    Forum

    Sağduyu Toplantıları I: Merkez Sağ

    17 Aralık 2024 Daktilo1984
    Yazılar

    Olimpizm Felsefesi, Olimpik Değerler, Olimpiyat Oyunları ve Türkiye’de Olimpizm

    26 Temmuz 2024 Ersin Kopuz
    Yazılar

    Bir Linç Kültürü Olarak Futbol ve Medya

    21 Aralık 2023 Umut Dağıstan

    Yorumlar kapalı.

    Güncel İçerikler

    Turkey and Israel: Intense Geopolitical Rivalry from the Mediterranean to Central Asia

    8 Mayıs 2025 D84 INTELLIGENCE Reza Talebi

    Savaşların Kazananı Olur Mu?

    7 Mayıs 2025 Yazılar Oytun Meçik

    Dünya Gündemi: İsrail Gazze’yi Kalıcı Şekilde İşgale Hazırlanıyor

    6 Mayıs 2025 Bültenler Bahadır Çelebi

    Türkiye’de Serbest Gazeteciliğin Geleceği: Zorluklar ve Çözüm Yolları

    3 Mayıs 2025 Yazılar Gökhan Korkmaz

    E-Bültene Abone Olun

    Güncel içeriklerden ilk siz haberdar olun




    Archives

    • Mayıs 2025
    • Nisan 2025
    • Mart 2025
    • Şubat 2025
    • Ocak 2025
    • Aralık 2024
    • Kasım 2024
    • Ekim 2024
    • Eylül 2024
    • Ağustos 2024
    • Temmuz 2024
    • Haziran 2024
    • Mayıs 2024
    • Nisan 2024
    • Mart 2024
    • Şubat 2024
    • Ocak 2024
    • Aralık 2023
    • Kasım 2023
    • Ekim 2023
    • Eylül 2023
    • Ağustos 2023
    • Temmuz 2023
    • Haziran 2023
    • Mayıs 2023
    • Nisan 2023
    • Mart 2023
    • Şubat 2023
    • Ocak 2023
    • Aralık 2022
    • Kasım 2022
    • Ekim 2022
    • Eylül 2022
    • Ağustos 2022
    • Temmuz 2022
    • Haziran 2022
    • Mayıs 2022
    • Nisan 2022
    • Mart 2022
    • Şubat 2022
    • Ocak 2022
    • Aralık 2021
    • Kasım 2021
    • Ekim 2021
    • Eylül 2021
    • Ağustos 2021
    • Temmuz 2021
    • Haziran 2021
    • Mayıs 2021
    • Nisan 2021
    • Mart 2021
    • Şubat 2021
    • Ocak 2021
    • Aralık 2020
    • Kasım 2020
    • Ekim 2020
    • Eylül 2020
    • Ağustos 2020
    • Temmuz 2020
    • Haziran 2020
    • Mayıs 2020
    • Nisan 2020
    • Mart 2020
    • Şubat 2020
    • Ocak 2020
    • Aralık 2019
    • Kasım 2019
    • Ekim 2019
    • Eylül 2019
    • Ağustos 2019
    • Temmuz 2019
    • Haziran 2019
    • Mayıs 2019
    • Nisan 2019
    • Mart 2019

    Categories

    • Asterisk2050
    • Bültenler
    • Çeviriler
    • D84 INTELLIGENCE
    • EN
    • Forum
    • Özetler
    • Podcast
    • Röportajlar
    • Uncategorized
    • Videolar
    • Yazılar
    Konular
    • Siyaset
    • Ekonomi
    • Dünya
    • Tarih
    • Kültür Sanat
    • Spor
    • Rapor
    • Gezi
    İçerik
    • Yazılar
    • Podcast
    • Forum
    • Röportajlar
    • Çeviriler
    • Özetler
    • Bültenler
    • D84 INTELLIGENCE
    Konular
    • Siyaset
    • Ekonomi
    • Dünya
    • Tarih
    • Kültür Sanat
    • Spor
    • Rapor
    • Gezi
    Sosyal Medya
    • Twitter
    • Facebook
    • Instagram
    • Youtube
    • LinkedIn
    • Apple Podcast
    • Spotify Podcast
    • Whatsapp Kanalı
    Kurumsal
    • Anasayfa
    • Hakkımızda
    • İletişim
    • Yazarlar
    • İçerik Sağlayıcılar
    • Yayın İlkeleri ve Yazım Kuralları
    © 2025 DAKTİLO1984
    • KVKK Politikası
    • Çerez Politikası
    • Aydınlatma Metni
    • Açık Rıza Beyanı

    Arama kelimesini girin ve Enter'a tıklayın. İptal etmek için Esc'ye tıklayın.

    Çerezler

    Sitemizde mevzuata uygun şekilde çerez kullanılmaktadır.

    Fonksiyonel Her zaman aktif
    Sitenin çalışması için ihtiyaç duyulan çerezlerdir
    Preferences
    The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
    İstatistik
    Daha iyi bir kullanıcı deneyimi sağlamak için kullanılan çerezlerdir The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
    Pazarlama
    Size daha uygun içeriklerin iletilmesi için kullanılan çerezlerdir
    Seçenekleri yönet Hizmetleri yönetin {vendor_count} satıcılarını yönetin Bu amaçlar hakkında daha fazla bilgi edinin
    Seçenekler
    {title} {title} {title}