Daktilo 1984Daktilo 1984
    • Hakkımızda
    • İletişim
    • E-Bültene Abone Ol
    Facebook Twitter Instagram Telegram
    Twitter Facebook YouTube Instagram WhatsApp
    Daktilo 1984Daktilo 1984
    Destek Ol Abone Ol
    • İZLE
      • Çavuşesku’nun Termometresi
      • Varsayılan Ekonomi
      • 2’li Görüş
      • İki Savaş Bir Yazar
      • Yakın Tarih
      • Mayhoş Muhabbetler
      • Tümünü Gör
    • OKU
      • Yazılar
      • Röportajlar
      • Çeviriler
      • Asterisk2050
      • Yazarlar
    • DİNLE
      • Çerçeve
      • Zedcast
      • Tuhaf Zamanların İzinde
      • SenSensizsin
      • Tümünü Gör
    • D84 FYI
      • Hariçten Gazel
      • Avrupa Gündemi
      • ABD Gündemi
      • Altüst
    • D84 INTELLIGENCE
      • Kitap Yorum
      • Göç Sorunu
      • Başkanlık Sistemi Projesi
      • Devlet Kapasitesi Liberteryenizmi
      • Herkes için Siyaset Bilimi
      • Yapay Zeka
    Daktilo 1984Daktilo 1984
    Anasayfa » Mekanın Sahibi Politik Rap Geri Geldi, Bebeleri Pistten Alalım!
    Forum

    Mekanın Sahibi Politik Rap Geri Geldi, Bebeleri Pistten Alalım!

    Ferhat Zabun10 Eylül 20199 dk Okuma Süresi
    Paylaş
    Twitter Facebook LinkedIn Email WhatsApp

    [voiserPlayer]

    Ceza, yaşananları “Suspus” şarkısında tek cümleyle özetliyordu aslında. “Rap harekettir ve de politiktir.” Türkçe Rap (T-Rap)[1] tarihinin en önemli günlerinden birisi, Şanışer ve 17 kişinin “Susamam” şarkısını ve Ezhel’in “Olay” şarkısını piyasaya sürdüğü gün olabilir. Zaten 2019 yılı T-Rap için bu müzik türünün patladığı yıl olarak da görülebilir çünkü YouTube ya da Spotify’da trendlere bakarsanız eğer en tepedeki müziklerin hep rap müzik olduğunu göreceksiniz. Türkiye’nin son dönemde geçirdiği politik atmosfer içerisinde rap dinleyicileri genellikle rapçilerden hükümete karşı tepki göstermelerini ve bu doğrultuda müzik yapmalarını beklediler. Belli bir kesim rapin özünün güce ve baskıya karşı direnme ve hegemonyayı eleştirme olduğunu öne sürdü. Dolayısıyla bu kesim için rap müziğin amacı, Türkiye örneğinde, hükümetin neden olduğu sosyal ya da siyasi adaletsizliklere karşı ses çıkarmaktı. Fakat, Türkiye’deki rapin gidişatına bakarsanız eğer, popüler olan şarkılar genellikle sosyal mesaj taşımayan, eğlence amaçlı ya da birilerinin başkalarına diss[2] atması üzerine ilerliyor.

    Bu yazıda işleyeceğim iki ana konu var. Birincisi, bahsi geçen kişilerin, T-Rap’in son zamanlarda kazanmış olduğu popülariteyi, sonunda yaptıkları müzik türünün özüne dönerek siyasi ve sosyal mesaj verdikleri bu şarkılarla süslemiş olmaları. Tabii ki de tüm rap şarkıları sosyal ya da siyasi mesaj kaygısı taşımak zorunda değil ama kazanmış oldukları popülarite içerisinde siyasi mesaj eksikliğinin hissediliyor olması bu müzik türünün özüne karşı olan bir durumdu.

    Bu yazıyı yazmaktaki ikinci amacım ise Türkiye’de politik rapin 5 Eylül 2019 gecesi başlamadığını göstermek. Bu iki şarkıdaki ana temaların çok daha cesur şekilde işlendiği birçok politik rap şarkısı zaten mevcut. Hem “Susamam” ve “Olay” şarkılarını hem de diğer politik rap şarkılarını incelemeden önce politik rap alt müzik türünü, hiphop kültürü içerisinde konumlandırıp sonradan yazımın asıl sorusuna cevap vermeye çalışacağım.

    Hiphop – Rap – Politik Rap nedir?

    Türkiye’deki politik rap olgusunu işlemeden önce bu olguyu genel hiphop kültürü içerisinde konumlandırmak gerekiyor. Hiphop dediğimiz şey aslında 4 ana bileşenden oluşan bir kültür. Bu 4 ana bileşen: DJing, Breakdancing, Graffiti ve Rapping. DJing dediğimiz şey aslında bildiğimiz anlamda DJ’lerin yaptığı şey. Breakdancing dediğimiz şey ise sokak dansının türlerinden birisi. Graffiti ise kamusal bir alanda belli bir yüzeye yapılmış olan çizimler. Dördüncü bileşenimiz ise bizim ana konumuzu oluşturuyor, yani rap yapmak. Dolayısıyla, rap dediğimiz şeyi hiphop ile karıştırmamak gerekiyor çünkü rap hiphop kültürünün bileşenlerinden yalnızca bir tanesi.

    Rap ise; Afrikan-Amerikan kökenli, ritmik ve genellikle kafiyeli konuşmaların belli beat’lerle beraber söylendiği bir müzik türü. Bu müzik türüne baktığımızda ise birçok alt türü olduğunu görüyoruz, mesela battle rap, gangsta rap, trap ya da politik rap gibi. Bu yazıdaki konumuzu oluşturan şarkılar politik rap alt müzik türü altında düşünülebilir. Tanım yapmak gerekirse eğer, politik rap; siyasete referans vererek sosyal konular üzerine yorumlar yapan ve siyasi ve sosyal adaletsizliklere belli çözümler sunan rap şarkıları olarak tanımlanabilir. Bu rap türü içerisinde genellikle marjinalize edilmiş yani toplum tarafından dışlanmış grupların sistemin üzerlerinde yaratmış olduğu baskılara karşı direnmelerinin anlatılmasına şahit oluyoruz. Yani politik rapin özneleri genellikle, belli bir ülke içerisinde siyasi hükümetin yapmış olduğu politikalar sonucu ezilen, adaletsizliğe uğrayan ya da dışlanan gruplar ve politik rap de bu marjinalize edilmiş toplulukların sesi.

    Politik rap ile alakalı yazılmış olan literatüre baktığımızda ise rapin politikacıların davranışlarını etkileme gücünden bahsediliyor. Bu tarz şarkıların ikinci bir özelliği ise siyasi bilgilerin şarkılar aracılığıyla topluma yayılması. Politikacılar da politik rapin bu tarz misyonlarının farkındalar ki rapçilere karşı çok ciddi durumlarda belli pozisyonlar alabiliyorlar. Yakın bir coğrafyadan ve tarihten örnek vermek gerekirse, Arap Baharı’nın başlangıcında yazmış olduğu şarkıyla süreci etkileyen ve sonrasında hapse atılan “El General” isimli Tunuslu rapçiyi örnek olarak verebiliriz. El General, 2011 yılında Time dergisinin seçtiği en etkili 100 kişi listesinde de bulunuyordu.

    Dünyadan Politik Rap Örnekleri

    Politik rap yapan insanlar belli siyasi ve sosyal olaylara karşı tepkilerini yaptıkları müzik aracılığıyla koyuyorlar. Burada hem dünyadan hem de Türkiye’den belli örneklere yer vereceğim. Örneklere en çok bilinen rap şarkıcılarından birisi olan Eminem’in Trump’a karşı yazmış olduğu raple başlayabiliriz. Bu şarkıda Eminem, arkada hiçbir müzik olmadan saf rap yaparak Trump yönetimine karşı olan eleştirilerini dile getiriyor (https://www.youtube.com/watch?v=LunHybOKIjU). Amerikan Başkanlarına karşı yazılan diğer rap şarkısı örnekleri ise Killer Mike’tan “Reagan” şarkısı ve 2006’da Katrina Kasırgası sonrası Lil Wayne’in George W. Bush’a yazdığı “Georgia Bush” şarkısı. Belli bir olaya karşı yazılan politik rap örnekleri de mevcut. Mesela, 2014’te yaşanan Ferguson olaylarına bir tepki olarak J. Cole “Be Free” şarkısını yazmıştı.

    Belli olaylar dışında genel anlamda içlerinde bulundukları sisteme karşı yazılan politik rap örnekleri de bulunmakta. Mesela Kendrick Lamar’ın “To Pimp a Butterfly” albümündeki birçok şarkı ulusal protestolar içerisinde ABD’de kullanıldı. Genel anlamda sisteme karşı yazılan diğer şarkı örnekleri ise:

    NWA – Fuck The Police

    Dead Prez – Police State

    Kendrick Lamar – M.A.A.D City

    2Pac – Changes

    Bu örnekler dışında muhtemelen binlerce hatta on binlerce daha politik rap örneği vardır. Benim buradaki amacım ünlü rapçiler tarafından ülkenin başkanına ya da hükümete, ülkedeki belli bir olaya ya da genel anlamda sistemin bir özelliğine karşı politik rap yapılabildiğini göstermek. Şimdi bir de Türkiye’deki politik rap örneklerine bakalım.

    Türkiye’den Politik Rap Örnekleri

    Sosyal medyada “Susamam” ve “Olay” şarkıları konuşulmaya başladığında birçok insan bu olayı çok önemli ve cesur bir davranış olarak değerlendirip desteklerken, diğer taraftan sıkı rap takipçileri aslında çok daha iyi politik rap şarkılarının zaten önceden piyasaya sürüldüğünden bahsettiler. Bu başlık altında politik rap müzik türü altında Türkiye’de yapılmış olan bazı şarkılardan bahsedeceğim. Yurtdışından genel örnekler verirken örnekleri bir kişiye ya da hükümete, bir olaya ya da genel olarak sisteme karşı yapılan politik rap şarkıları olarak ayırmıştım. Burada da benzer şekilde her bir türden örnekler vereceğim.

    Kişiye ya da bir kişinin yaratmış olduğu hükümet sistemine yönelik en güzel politik rap örneklerinden birisi Patron’un “Baskın” şarkısı olabilir. Patron bu şarkısında hükümeti şu sözlerle eleştiriyordu:

    “Hani düşmandın İsrail’e? Şimdi yanındasın

    Ee? Biz kardeştik Suriye’yle sen kimin yanındasın

    Basına bakın basın kayıp!

    Kimi nasıl görmek istiyorsa o da ondan yana yazık!

    Tutuklu gazeteciler haberciler hatta paşalar da

    Parayla çalışan yargı yürütme yasama!”

    Diğer bir örnek ise Anıl Piyancı, Şehinşah, Ezhel ve Fuat’ın “Soğuk Savaş” şarkısı. Burada hem kişiye hem olaylara hem de sisteme yönelik eleştiriler görüyoruz. Ezhel genel olarak hükümete karşı şu sözleri söylüyordu:

    “Sal gibi birden batarız dal derinine daha

    Batar geminiz o batar yatar gemiciğiniz yana

    Darwin için kanıtsınız ağır gelecek bu ama

    Daha zeki olabilir insandan Iguana

    Muhabbetiniz hep yalan, hurafeleriniz falan

    Bunlar parayı çalarken dua edilir bunlara”

    Anıl Piyancı kendi kısmında verse içerisinde genel anlamda haksız yere hapse atılmış olan kişilere gönderme yaparak şu sözleri yazmıştı:

    “Bahse girerim ki yanlış kişidir bak hapse giren

    Geri geldi kölelik de özgürlüktü katledilen

    Gözlerimle gördüm inan bu duruma var sevinen.”

    Şehinşah ise direkt isim kullanarak hem kişileri hem de ülkenin yaşamış olduğu demokrasiden uzaklaşmayı eleştiriyor:

    “Demokrasi denen olay iflas

    Dolar milyarlara Bilal’i varis

    Satılığa çıkar flamadan hilali dahi

    Tiran misali galaksiyi bile soyar imkan

    Dahilinde Tayyip hani biz radikaldik

    İlahi güç seninle çiz hadi tarih”

    Bu kişiye ya da bir gruba karşı yazılan politik rap örnekleri dışında belli siyasi bir olaya ya da olaylara karşı da rap yapılabiliyor. Saian’ın “Feleğin Çemberine 40 Kurşun” şarkısına baktığınızda Kızıldere katliamı, Maraş ve Sivas Katliamları gibi olaylardan bahsedilip sorumluların eleştirildiğini göreceksiniz. Ya da Fuat’ın “Karar Bizim” isimli şarkısını dinlerseniz tüm şarkının Gezi Parkı’yla alakalı olduğunu göreceksiniz.

    Genel anlamda sistemden kaynaklanan belli temalara karşı da politik rap yapılabiliyor. Gazapizm’in “Ölüler Dirilerden Çalacak” şarkısı kapitalist sistemin getirmiş olduğu zengin ve fakir arasında açılan farkı eleştirerek zengin ve güç sahibi insanlar için farklı bir son hazırlıyor. Ya da bu süreç içerisinde sosyal medyayı takip ettiyseniz, herkesin Saian’ın “Boykot” şarkısına atıf yaparak asıl politik rapin bu şarkı olduğunu söylediklerini göreceksiniz ki pek de haksız sayılmazlar çünkü her bir cümlesi hükümetin politikalarını cesur bir şekilde eleştiriyor.

    Türkiye’de Politik Rap Zincirinin Son Halkaları: “Susamam” ve “Olay”

    Rap müziğin tarihine bakarsak her bir şarkının siyasal ya da sosyal mesaj verdiğini söylemek çok zor ama rap içerisinde yaşanan olaylar bir şekilde sosyal ya da siyasi bir temele dayanıyor. Yıllardır T-Rap’in en büyük iki rapçisi olarak gösterilen Ceza ve Sagopa Kajmer’in yaşadıkları küslük rap camiasının asıl konusu oldu. Bu iki rapçi arasındaki kırgınlığın asıl sebebi bilinmese de toplumsal düzeyde onlar belli kimlikleri temsil ediyorlar aslında. Sagopa daha çok muhafazakar kısmın rap anlayışını temsil ederken Ceza ise karşı bloğu temsil ediyor diyebiliriz. Aralarındaki kırgınlığın sebebi hiçbir şekilde bu kimlik olayı olmasa bile rap dinleyenler arasında böyle bir ayrışma söz konusu. Dolayısıyla istemli bir şekilde olmasa bile raple alakalı her olayın bir şekilde toplumsal ya da siyasal bir uzantısı kişilerin birbirlerine attıkları diss’ler içerisinde kendine yer buluyor.

    Ama genel anlamda her bir rapçinin üzerine siyasi ya da sosyal olayları eleştirme sorumluluğunu vermemek gerekiyor. Rapin çıkış amacı aslında dışlanmış olan grupların sisteme karşı çıkışıydı. Dolayısıyla, en başlarda asıl odaklanılan konu ırkçılık, fakirlik, sınıf çatışması ya da din gibi konulardı. Zira, rapin tüm amacı siyasi ya da sosyal olayları eleştirmek değil günümüzde. Bu müzik türünü sadece eğlenmek için yapan birçok rapçi mevcut. “Susamam” şarkısının başında tam olarak bu argümana karşı bir eleştiri var aslında. “Müzik seni eğlendirsin, gerçeklikten uzaklaştırsın istiyorsun. Ama biz müziğin birşeyler değiştirebileceğine inanıyoruz.” diyor şarkıyı yazmış olanlar. Bu senenin en çok dinlenen şarkılarına baktığınızda Norm Ender’in “Mekanın Sahibi” şarkısını (ki bu şarkı Ben Fero ve Ezhel’e atılmış bir diss idi) ve Ceza, Killa Hakan, Ben Fero ve Ezhel’in bu şarkıya diss olarak attığı “Fight Kulüp” şarkısını göreceksiniz. Bu şarkıları politik rap olarak sınıflandırmak neredeyse imkansız. Dolayısıyla Şanışer ve diğer 17 kişinin ve Ezhel’in Türkçe Politik Rap çatısı altında muhtemelen unutulmayacak olan bu şarkıları çıkarmış olmaları tamamen kendi cesur seçimlerinin bir sonucu ve desteklenmelerinin asıl sebeplerinden birisi bu cesur davranışları. T-Rap hem bu iki şarkıyı hem de bahsetmiş olduğum politik rap örneklerindeki şarkıları yazmış olan rapçiler sayesinde, rapin özünde işlenen konulara dönmüş durumda.

    Bu kadar ses getirmelerinin bir diğer sebebi ise seçmiş oldukları temaların her birinin bu ülkenin en büyük sorunları olması. Politik Rap’in belli kişilere ya da hükümetlere, belli olaylara ya da genel anlamda sistemin bir özelliğine karşı yapılmış olduğunu düşünürsek eğer, bu şarkıdaki temalarda bu 3 gruba karşı da anlatılan bir şeyler var. Şarkının açılışındaki doğa ve kuraklık temaları genel anlamda sadece Türkiye’yi ilgilendiren konulardan ziyade insanoğluyla alakalı konular. Ama sonrasında bahsedilen hemen hemen tüm temalarda bir şekilde yaşanılan ülkedeki hükümetin ya da hükümetlerin sorumluluğundan bahsetmek mümkün ki özellikle hukuk, adalet ve Türkiye temalarında direkt olarak hükümete karşı atıflar bulunuyor. Genel anlamda, bu şarkıda geçen temalarda (hukuk, adalet, eğitim, kadına şiddet, hayvan hakları vb.) bu kadar kötü durumda olmamızın asıl sebebi 17 yıldır ülkeyi yöneten hükümet olduğunu düşünecek olursak eğer, bu rapçilerin hükümete karşı bir diss atmış olduklarını söylemek mümkün. Temennimiz odur ki hükümetin bu şarkılara karşı diss atma anlayışı, hepimizin korktuğu şey olmasın.


    [1] Trap ve T-Rap kelimelerini birbiriyle karıştırmamak gerekiyor. Trap, hiphop kültürü içindeki alt müzik türlerinden birisiyken, T-Rap “Türkçe Rap”in kısaltması olarak kullanılıyor. Bu noktadan itibaren Türkçe Rap yerine T-Rap kelimesini kullanacağım.

    [2] Diss kelimesi aslında “disrespect” kelimesinin kısaltılmış hali. Rapçiler birbirlerini yermek için ya da hicv amacıyla birbirlerine diss atıyorlar. Son dönemde gördüğümüz “Mekanın Sahibi” ve “Fight Kulüp” şarkıları diss’e örnek olarak verilebilir.

    Siyaset
    Paylaş Twitter Facebook LinkedIn Email WhatsApp
    Önceki İçerikYa Devlet Küçülecek, Ya Zamlar Büyüyecek
    Sonraki İçerik Zafer Öncesi Mustafa Kemal Algısı: Mesih mi yoksa Beşer mi?

    Diğer İçerikler

    Röportajlar

    Türkiye’de Gazetecilik | TGS’den Basın Özgürlüğü Raporu: İlyas Coşkun ve Ülkü Şahin ile Söyleşi

    18 Mayıs 2025 Gökhan Korkmaz
    Yazılar

    Post-PKK Düzeni ve Türk Siyasetinde Muhtemel Değişiklikler

    16 Mayıs 2025 Armağan Öztürk
    Videolar

    Parlamenter Sistem Nasıl Geri Gelecek? | Çavuşesku’nun Termometresi #252

    8 Mayıs 2025 Melis Konakçı, İlkan Dalkuç ve Burak Bilgehan Özpek

    Yorumlar kapalı.

    Güncel İçerikler

    Türkiye’de Gazetecilik | TGS’den Basın Özgürlüğü Raporu: İlyas Coşkun ve Ülkü Şahin ile Söyleşi

    18 Mayıs 2025 Röportajlar Gökhan Korkmaz

    Post-PKK Düzeni ve Türk Siyasetinde Muhtemel Değişiklikler

    16 Mayıs 2025 Yazılar Armağan Öztürk

    Transformation of the Sovereign in Liberal Democracy and Criticism of Liberalism from Schmitt’s Perspective

    16 Mayıs 2025 D84 INTELLIGENCE Deniz Nas

    Küçük Partilerin Oy Oranını Hesaplamak Neden Zordur?

    15 Mayıs 2025 Yazılar Salih Yasun

    E-Bültene Abone Olun

    Güncel içeriklerden ilk siz haberdar olun




    Archives

    • Mayıs 2025
    • Nisan 2025
    • Mart 2025
    • Şubat 2025
    • Ocak 2025
    • Aralık 2024
    • Kasım 2024
    • Ekim 2024
    • Eylül 2024
    • Ağustos 2024
    • Temmuz 2024
    • Haziran 2024
    • Mayıs 2024
    • Nisan 2024
    • Mart 2024
    • Şubat 2024
    • Ocak 2024
    • Aralık 2023
    • Kasım 2023
    • Ekim 2023
    • Eylül 2023
    • Ağustos 2023
    • Temmuz 2023
    • Haziran 2023
    • Mayıs 2023
    • Nisan 2023
    • Mart 2023
    • Şubat 2023
    • Ocak 2023
    • Aralık 2022
    • Kasım 2022
    • Ekim 2022
    • Eylül 2022
    • Ağustos 2022
    • Temmuz 2022
    • Haziran 2022
    • Mayıs 2022
    • Nisan 2022
    • Mart 2022
    • Şubat 2022
    • Ocak 2022
    • Aralık 2021
    • Kasım 2021
    • Ekim 2021
    • Eylül 2021
    • Ağustos 2021
    • Temmuz 2021
    • Haziran 2021
    • Mayıs 2021
    • Nisan 2021
    • Mart 2021
    • Şubat 2021
    • Ocak 2021
    • Aralık 2020
    • Kasım 2020
    • Ekim 2020
    • Eylül 2020
    • Ağustos 2020
    • Temmuz 2020
    • Haziran 2020
    • Mayıs 2020
    • Nisan 2020
    • Mart 2020
    • Şubat 2020
    • Ocak 2020
    • Aralık 2019
    • Kasım 2019
    • Ekim 2019
    • Eylül 2019
    • Ağustos 2019
    • Temmuz 2019
    • Haziran 2019
    • Mayıs 2019
    • Nisan 2019
    • Mart 2019

    Categories

    • Asterisk2050
    • Bültenler
    • Çeviriler
    • D84 INTELLIGENCE
    • EN
    • Forum
    • Özetler
    • Podcast
    • Röportajlar
    • Uncategorized
    • Videolar
    • Yazılar
    Konular
    • Siyaset
    • Ekonomi
    • Dünya
    • Tarih
    • Kültür Sanat
    • Spor
    • Rapor
    • Gezi
    İçerik
    • Yazılar
    • Podcast
    • Forum
    • Röportajlar
    • Çeviriler
    • Özetler
    • Bültenler
    • D84 INTELLIGENCE
    Konular
    • Siyaset
    • Ekonomi
    • Dünya
    • Tarih
    • Kültür Sanat
    • Spor
    • Rapor
    • Gezi
    Sosyal Medya
    • Twitter
    • Facebook
    • Instagram
    • Youtube
    • LinkedIn
    • Apple Podcast
    • Spotify Podcast
    • Whatsapp Kanalı
    Kurumsal
    • Anasayfa
    • Hakkımızda
    • İletişim
    • Yazarlar
    • İçerik Sağlayıcılar
    • Yayın İlkeleri ve Yazım Kuralları
    © 2025 DAKTİLO1984
    • KVKK Politikası
    • Çerez Politikası
    • Aydınlatma Metni
    • Açık Rıza Beyanı

    Arama kelimesini girin ve Enter'a tıklayın. İptal etmek için Esc'ye tıklayın.

    Çerezler

    Sitemizde mevzuata uygun şekilde çerez kullanılmaktadır.

    Fonksiyonel Her zaman aktif
    Sitenin çalışması için ihtiyaç duyulan çerezlerdir
    Preferences
    The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
    İstatistik
    Daha iyi bir kullanıcı deneyimi sağlamak için kullanılan çerezlerdir The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
    Pazarlama
    Size daha uygun içeriklerin iletilmesi için kullanılan çerezlerdir
    Seçenekleri yönet Hizmetleri yönetin {vendor_count} satıcılarını yönetin Bu amaçlar hakkında daha fazla bilgi edinin
    Seçenekler
    {title} {title} {title}