Daktilo 1984Daktilo 1984
    • Hakkımızda
    • İletişim
    • E-Bültene Abone Ol
    Facebook Twitter Instagram Telegram
    Twitter Facebook YouTube Instagram WhatsApp
    Daktilo 1984Daktilo 1984
    Destek Ol Abone Ol
    • İZLE
      • Çavuşesku’nun Termometresi
      • Varsayılan Ekonomi
      • 2’li Görüş
      • İki Savaş Bir Yazar
      • Yakın Tarih
      • Mayhoş Muhabbetler
      • Tümünü Gör
    • OKU
      • Yazılar
      • Röportajlar
      • Çeviriler
      • Asterisk2050
      • Yazarlar
    • DİNLE
      • Çerçeve
      • Zedcast
      • Tuhaf Zamanların İzinde
      • SenSensizsin
      • Tümünü Gör
    • D84 FYI
      • Hariçten Gazel
      • Avrupa Gündemi
      • ABD Gündemi
      • Altüst
    • D84 INTELLIGENCE
      • Kitap Yorum
      • Göç Sorunu
      • Başkanlık Sistemi Projesi
      • Devlet Kapasitesi Liberteryenizmi
      • Herkes için Siyaset Bilimi
      • Yapay Zeka
    Daktilo 1984Daktilo 1984
    Anasayfa » Bir Rüya İçin Ağıt (2000)
    Forum

    Bir Rüya İçin Ağıt (2000)

    Oğuzhan Köseoğlu9 Ekim 20225 dk Okuma Süresi
    Paylaş
    Twitter Facebook LinkedIn Email WhatsApp

    [voiserPlayer]

    Hubert Selby Jr.’ın aynı isimli romanından 2000 yılında sinemaya Darren Aronofsky tarafından uyarlanan Bir Rüya İçin Ağıt (Requem For A Dream) filmi, yeni yüzyılın başında insanların bağımlılıklarına eleştirel tarzda yaklaşan klasik bir başyapıt.

    Konusuna gelirsek; eşini kaybetmiş televizyon bağımlısı bir kadın (Sara Goldfarb) ve bu kadının uyuşturucu bağımlısı oğlu (Harry Goldfarb) filmin ana karakterleridir. Harry, sürekli olarak annesinin televizyonunu çalarak satar ve bu parayla arkadaşıyla uyuşturucu alır. Anne de televizyon bağımlısı bir kadın olduğu için gider tekrar televizyonu oğlunun sattığı yerden alır. Sara Goldfarb eşini kaybetmiştir, elinde sarılabileceği bir tek oğlu vardır ancak o da yanına neredeyse hiç gelmez. Bu yalnızlık Sara’yı kendine hikayeler uydurmaya yönlendirir. Sara’nın bir gün telefonu çalar ve televizyona çıkartılacağı belirtilir. Bu durum karşısında Sara çok mutlu olur ve oğlunun mezuniyetinde giydiği kırmızı elbiseyi giyerek TV programına çıkmak ister. Ancak kırmızı elbise için fazla kiloludur. Bu yüzden kilo vermeye çalışır. İşte her şey bundan sonra Sara için değişmeye başlar.

    Harry ise annesinden bağımsız bir hayat yaşar. Hikayenin bir noktasında kamera eşzamanlı olarak Sara, Harry, Tyrone ve Marion’a odaklanır. Marion, Harry’nin sevgilisidir. Tyrone Harry’nin arkadaşıdır. Harry, Tyrone ve Marion uyuşturucu bağımlısıdır.

    Harry bir gün annesini ziyaret eder, annesinin zayıflama hapları aldığını öğrenir ve annesine bu hapları bırakması gerektiğini söyler. Ancak anne, oğlunu dinlemez, hapları kullanmaya devam eder, zamanla dozunu daha da arttırır. Giderek o haplar Sara’yı tamamen çökertir. Televizyon bağımlısı kadın artık ilaç bağımlısı da olmuştur. Bu durumu Sara’yı psikolojik ve nörolojik sorunlara hapseder. Sonunda ise Sara tımarhaneye yatırılmak zorunda kalınır.

    Sara’nın bir diyetisyen tarafından yazılan haplara bağımlı olması, hayatının tek amacına dönüşmüş bir hedef ile ilgiliydi: zayıflamak. Neden zayıflamak istediğini Harry onu ziyarete geldiğinde açıklamıştır: ‘’En iyi koltukta kim oturuyordu gördün mü? Ben artık önemliyim. Herkes beni seviyor. Yakında milyonlarca kişi beni görecek ve benden hoşlanacak. Onlara senden ve babandan bahsedeceğim. Bize nasıl iyi  davrandığını hatırladın mı? Bu, sabahları uyanmak için iyi bir sebep. Kırmızı elbiseyi giymem için, kilo vermem için iyi bir sebep. Gülümsemem için bir sebep. Yarını çok güzel gösteriyor. Elimde ne var? Neden yatağı yapıp bulaşıkları yıkayayım? Yapıyorum ama neden yapayım? Yalnızım. Baban gitti, sen de gittin. Bakacak kimsem kalmadı. Elimde ne var? Yalnızım ve yaşlıyım.‘’

    Buradan görüleceği üzere Sara kendisini avutacak bir şeylere ihtiyaç duymaktadır. Çünkü hayatı o kadar boştur ki yapacak hiçbir şeyi yoktur. Televizyon izlemediğinde her yanını özlem çemberi sarmaktadır. Bir evde eşi ve çocukları olmadan yaşlı bir şekilde yaşamayı belki de hayatı boyunca hiç düşünmemişti. Bu onun için en korkulacak şeydi. Nitekim yalnızlıktansa delirmeyi göze almıştı.

    Harry’nin sevgilisi Marion’un hikayesi de film boyunca izleyiciye aktarılıyor. Marion, ailesinden herhangi bir sevgi görmemişti. Ailesi ona psikolog randevuları almış ancak o, bu randevulara gitmemiştir. Hikayenin ilerleyen bölümlerinde Marion’un uyuşturucu tedariği durmuştur. Bu sebeple Marion uyuşturucu alamadığı için büyük bir sıkıntı içine düşmüş ve bu duruma daha fazla katlanamayıp kendisine uyuşturucu sağlayabilecek bir adamın isteklerine boyun eğmiştir. Bağımlılığı gözünü kör etmiş, uyuşturucu elde etmek için her şeyi göze almıştır.  

    Film boyunca bir şeylere bağımlı olan ya da sistem tarafından bağımlı hale getirilmiş insanların yaşadığı hayatın acılığı ve katlanılmazlığı farklı karakterler üzerinden işleniyor. Bu motif filmin genel konusu oluşturuyor. Bağımlılığın yol açtığı hayattan kaçma ve acıları geçiştirme kısır döngüsü birçok farklı açıdan ele alınıyor.

    Yukarıda Harry annesini ziyaret ettiğinde, annesinin ona söylediklerini aktarmıştım. Harry bu sahneden sonra evden çıkar ve bir taksiye biner. Takside, annesinin söylediklerinden dolayı çok büyük bir üzüntü duyar, ağlamaya başlar. Ama sonrasında hemen uyuşturucu alır. Bu şekilde acıdan, üzüntüden kaçmış olur. Bu sahne bana Byung- Chul Han’ın, Palyatif Toplum kitabındaki şu bölümü hatırlattı:

    ‘’Bugün iyileştirmenin bu kadim sahnesinden giderek uzaklaşıyoruz. İyileştirici bakımın dokunulma ve hitap edilme duyumu olarak yaşanması giderek daha seyrek bir hale geliyor. Yalnızlık ve yalıtılmışlığın giderek arttığı bir toplumda yaşıyoruz. Narsisizm ve egoizm bunu daha da vahimleştiriyor. Artan rekabet, azalan dayanışma ve empati de insanları yalnızlaştırıyor. Yalnızlık, yakınlık duygusunun yaşanamaması acıyı güçlendirici bir etki gösterir. Kronik ağrılar belki de tıpkı çizikler gibi bedenin ilgi ve yakınlık hatta sevgi isteyen çığlıkları, günümüzde temasın seyrek hale geldiğine işaret eden ipuçlarıdır. Görülen o ki ötekinin iyileştirici elinin eksikliğini duyuyoruz.’’[1]

    Acıya katlanmak istemiyoruz. Acıyı yaşanması gereken bir duygu değil, yok edilmesi gereken bir anomali haline indirgeyerek hayatlarımızın dışına itiyoruz. Bu haliyle en temel insani duyulardan birinden koparılan insan, hayatından keyif alamaz hale getiriliyor. Oysa acı yaşanmadığı sürece mutluluk hali belki de tam anlamıyla anlaşılamayacaktır.

    Filmin son sahnelerine doğru Harry ve Tyrone hapishaneye düşerler. Hapishanede çalışıp çalışamayacaklarını öğrenmek için bir görevli gözlerinin içine ışık tutarak şunu söyler: ‘’Beni duyuyor musun? Beni görüyor musun? Çalışmaya hazır.’’

    İnsanın sistem içinde bir makine işlevi gördüğü vurgulanır burada. Görmek ve duymak insandan alınacak verim için yeterlidir. Bizden istenen şey budur. İnsan, çalışabilmek için yeterli fiziksel donanıma sahipse sistemde ona yer vardır. Film bu noktada yine sistem eleştirisi yapmaktadır.

    Filmin konusunu ‘bağımlılığın’ oluşturmasını bir kenara bırakacak olursak, filmin hikayesinin insan ilişkilerine de gerçekçi bir şekilde yaklaştığını, anne ile oğulun, iki arkadaşın, sevgili olan bireylerin birbirlerine karşı olan söz ve tutumlarının içinde bulunduğumuz karmaşık çağın özelliklerini yansıttığını söyleyebiliriz. Kenarda köşede kalmış bu küçük insanların hayatlarında yaşanan kopuk ilişkilerin ve sürekli olarak değişen ritimlerdeki duyguların yoğunluklarının başarıyla işlendiğini de ifade etmeliyim.

    Bir Rüya İçin Ağıt kült bir film olduğu gibi soundtrack müziği de efsaneler arasına girmiştir. Lux Aterna[2] isimli bir Clint Mansell bestesi olan bu soundtrack, filmi izleyenlerin uzun süre akıllarından çıkmayacak bir müzikaliteye sahip. Lux Aterna yıllar boyu birçok haber, belgesel ve videoda kullanıldı. Filmde kullanılan diğer müziklerin de sahneler ile olan uyumu şaşırtıcı derecede güzel. Sahnelerde kullanılan kamera açılarının insana estetik bir haz verdiğini de eklemek gerek. Sahneye göre değişen müzik ritmi, sahneleri etkileyici kılmayı başarmış. 2. milleniumun ilk yılında çekilen bu film son derece etkileyici ve sinematografik olarak çok güçlü.


    [1] Han, Byung-Chul, Palyatif Toplum, Metis Yayınları, İstanbul, 2022, 40. Sayfa

    [2] https://open.spotify.com/track/62Da3JOu9H9EIgmqV7DoLG?si=6f7fa6e896544c4f

    Kültür Sanat Sinema
    Paylaş Twitter Facebook LinkedIn Email WhatsApp
    Önceki İçerikÇoğunluk Karşıtlığından Çoğunlukçuluğa: Anayasa Mahkemesinin Yargısal Aktivizm Portresi
    Sonraki İçerik Türkiye Ekonomisi: Resmi Enflasyon Hala Yükseliyor

    Diğer İçerikler

    Yazılar

    Oscar Ödül Töreni: Kazananlar, Sinema Sektörü ve 2024’ten 2025’e Yansımalar

    3 Mart 2025 Ayçe İdil Ağca
    Yazılar

    Film Yorum | Konsey: Şimdinin Gücüyle Gelen Aydınlanma

    2 Mart 2025 Su Sertdemir
    Yazılar

    Gassal Dizisi: Ölü Beden Kimin?

    29 Ocak 2025 Adem Sağır

    Yorumlar kapalı.

    Güncel İçerikler

    Yatırım mı Sömürü mü?: ABD ve Ukrayna Arasında Tartışmalı Maden Anlaşması

    14 Mayıs 2025 Yazılar Cem Özen

    Dünya Gündemi: Trump’ın Körfez Turu, ABD-Çin Ticaret Savaşlarında Geçici Ateşkes

    13 Mayıs 2025 Bültenler Bahadır Çelebi

    Abdülhamid ve Sherlock Holmes

    12 Mayıs 2025 Yazılar Umut Dağıstan

    ABD Gündemi: Trump’ın İlk 100 Günü, Sol Muhalefet Meydanlarda, Kamuda Tasfiyeler, Mineral Anlaşması

    10 Mayıs 2025 Bültenler Emrullah Özdemir

    E-Bültene Abone Olun

    Güncel içeriklerden ilk siz haberdar olun




    Archives

    • Mayıs 2025
    • Nisan 2025
    • Mart 2025
    • Şubat 2025
    • Ocak 2025
    • Aralık 2024
    • Kasım 2024
    • Ekim 2024
    • Eylül 2024
    • Ağustos 2024
    • Temmuz 2024
    • Haziran 2024
    • Mayıs 2024
    • Nisan 2024
    • Mart 2024
    • Şubat 2024
    • Ocak 2024
    • Aralık 2023
    • Kasım 2023
    • Ekim 2023
    • Eylül 2023
    • Ağustos 2023
    • Temmuz 2023
    • Haziran 2023
    • Mayıs 2023
    • Nisan 2023
    • Mart 2023
    • Şubat 2023
    • Ocak 2023
    • Aralık 2022
    • Kasım 2022
    • Ekim 2022
    • Eylül 2022
    • Ağustos 2022
    • Temmuz 2022
    • Haziran 2022
    • Mayıs 2022
    • Nisan 2022
    • Mart 2022
    • Şubat 2022
    • Ocak 2022
    • Aralık 2021
    • Kasım 2021
    • Ekim 2021
    • Eylül 2021
    • Ağustos 2021
    • Temmuz 2021
    • Haziran 2021
    • Mayıs 2021
    • Nisan 2021
    • Mart 2021
    • Şubat 2021
    • Ocak 2021
    • Aralık 2020
    • Kasım 2020
    • Ekim 2020
    • Eylül 2020
    • Ağustos 2020
    • Temmuz 2020
    • Haziran 2020
    • Mayıs 2020
    • Nisan 2020
    • Mart 2020
    • Şubat 2020
    • Ocak 2020
    • Aralık 2019
    • Kasım 2019
    • Ekim 2019
    • Eylül 2019
    • Ağustos 2019
    • Temmuz 2019
    • Haziran 2019
    • Mayıs 2019
    • Nisan 2019
    • Mart 2019

    Categories

    • Asterisk2050
    • Bültenler
    • Çeviriler
    • D84 INTELLIGENCE
    • EN
    • Forum
    • Özetler
    • Podcast
    • Röportajlar
    • Uncategorized
    • Videolar
    • Yazılar
    Konular
    • Siyaset
    • Ekonomi
    • Dünya
    • Tarih
    • Kültür Sanat
    • Spor
    • Rapor
    • Gezi
    İçerik
    • Yazılar
    • Podcast
    • Forum
    • Röportajlar
    • Çeviriler
    • Özetler
    • Bültenler
    • D84 INTELLIGENCE
    Konular
    • Siyaset
    • Ekonomi
    • Dünya
    • Tarih
    • Kültür Sanat
    • Spor
    • Rapor
    • Gezi
    Sosyal Medya
    • Twitter
    • Facebook
    • Instagram
    • Youtube
    • LinkedIn
    • Apple Podcast
    • Spotify Podcast
    • Whatsapp Kanalı
    Kurumsal
    • Anasayfa
    • Hakkımızda
    • İletişim
    • Yazarlar
    • İçerik Sağlayıcılar
    • Yayın İlkeleri ve Yazım Kuralları
    © 2025 DAKTİLO1984
    • KVKK Politikası
    • Çerez Politikası
    • Aydınlatma Metni
    • Açık Rıza Beyanı

    Arama kelimesini girin ve Enter'a tıklayın. İptal etmek için Esc'ye tıklayın.

    Çerezler

    Sitemizde mevzuata uygun şekilde çerez kullanılmaktadır.

    Fonksiyonel Her zaman aktif
    Sitenin çalışması için ihtiyaç duyulan çerezlerdir
    Preferences
    The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
    İstatistik
    Daha iyi bir kullanıcı deneyimi sağlamak için kullanılan çerezlerdir The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
    Pazarlama
    Size daha uygun içeriklerin iletilmesi için kullanılan çerezlerdir
    Seçenekleri yönet Hizmetleri yönetin {vendor_count} satıcılarını yönetin Bu amaçlar hakkında daha fazla bilgi edinin
    Seçenekler
    {title} {title} {title}