
TÜRKİYE AND THE INTERNATIONAL FUNDING ECOSYSTEM 

 
International funding often emerges as a controversial topic in Turkey’s political, intellectual, and 

academic debates. In arguments opposing certain ideas, a logical fallacy known as ad hominem is 

frequently employed, portraying proponents as agents of foreign funding states. This not only 

criminalizes international funds in the public eye but also undermines the culture of public debate, 

opening the door to labeling specific viewpoints as unpatriotic. As a result, international funding 

takes on a mythologized character. Its volume, distribution mechanisms, recipient institutions, and 

impact capacity are rarely examined and are instead left to the imagination of the public. 

 
Moreover, ulusalist, Islamist and nationalist groups that use international funding as a tool of 

accusation often target more liberal segments of society. The intention here is to frame these funds 

as being solely transferred from the European Union and the United States and to emphasize that 

they benefit liberal-leaning individuals and institutions. Thus, the accusation of being a “grant 

seeker” (fonculuk) has become a tool in domestic political battles, making it nearly impossible to 

have an objective discussion on the topic. In other words, the term has become more of a rhetorical 

device, accepted uncritically as a taboo or a societal sin. 

 
The objective of this study is to examine the international funding ecosystem in Turkey from 

various perspectives. In doing so, it aims to challenge the conspiratorial mindset built around 

fonculuk by presenting concrete data. To achieve this, the study will seek to answer the following 

questions: 

 

 Why do international funds exist, and what do they signify in terms of freedoms?: 

This question will be addressed through a theoretical lens, exploring the relationship 

between international funds, individual freedoms, and socio-economic development. The 

positive and negative impacts of international funding on these issues will be discussed, 

drawing from relevant academic literature. 

 

 How is the concept of international funding perceived in Türkiye?: This question will 

be addressed through the results of a public opinion survey conducted in collaboration with 

the Metropoll Research Company. The data generated from questions designed to 

understand public perception of funding and its impact on society will be analyzed to offer 

insights into how international funding is viewed by the Turkish public. 

 

 What is the relationship between international funding and the media & civil society 

in Türkiye?: This question will be answered by evaluating the current relationship 

between civil society organizations (CSOs) and media platforms in Türkiye and 

international funding mechanisms. The assessment will be based on data gathered through 

methods such as archival research and media monitoring. 

 

INTERNATIONAL FUNDS AND DEMOCRACY 

 
Following the end of the Cold War, the role of international funds in global politics began to 

expand significantly. During the Cold War era, the flow of funds was shaped by a bipolar political 

landscape dominated by statist and security-centered concerns. These funds were primarily 



distributed by states to strategic actors in line with the interests of the alliances to which they 

belonged, often driven by security motivations. As such, the relationship between funders and 

recipients could not be explained through the concept of civil society. Rather, it implied operating 

on behalf of a particular state or alliance. Therefore, the interpretation that equates international 

funds with foreign state agents is essentially a product of the Cold War mindset. 

 

Moreover, the funds allocated during the Cold War were primarily focused on political activities 

rather than humanitarian, social, or economic development. The bipolar world dominated by the 

U.S. and the USSR aimed to ensure the cohesion and functionality of the alliance systems led by 

each superpower. As a result, the internal stability, or instability, of member states was a critical 

concern. Consequently, these funds were expected to have political impact, and thus, they often 

had an intelligence-related character, were used by a very limited group of individuals, and lacked 

transparency. 

 

With the end of the Cold War, this bipolar world order came to an end and was replaced by a 

globalization process led by the United States. The period in which the two blocs perceived each 

other solely as security threats and prioritized political agendas came to a close. Instead, a new era 

emerged where goods, services, people, and financial assets could move more freely across 

borders. During this period, formerly closed systems also began to pursue democratic transitions, 

and there was a growing expectation that democracy would be embraced as a global norm. This 

marked the era famously described by Francis Fukuyama as “the end of history.” 

 

However, globalization has produced both positive and negative outcomes. On one hand, the 

volume of free trade, as envisioned by liberal international relations theory, increased, leading to 

a rise in global prosperity. Contrary to fears, the state of peace among countries embracing liberal 

values persisted even after the Cold War, despite the disappearance of a unifying threat such as 

the Soviet Union. On the other hand, new challenges emerged, including transnational terrorism, 

migration waves, and cyber security threats. As early as 1996, James Rosenau likened the 

international system to an airplane caught in turbulence, suggesting that we may need to live with 

constant shocks and uncertainty. 

 

With globalization, both the nature and scale of international funds evolved. Many international 

organizations launched development programs, and local institutions began supporting such 

efforts by opening branches or appointing representatives in other countries. These programs were 

not limited to areas like education, health, or the economy. Concepts like human development and 

political development were also prioritized to an equal degree. Consequently, the values embraced 

by people and the nature of the political systems they lived under gained importance. Funds were 

allocated to countries undergoing democratization, and channeled toward groups believed to 

support such transitions. It is crucial to note here that the ideal of democracy was defined as above 

politics, that is, individual liberties and democratic values were seen as normative and universal, 

rather than as tools for political maneuvering. 

 
Nevertheless, the realist perspective, which viewed democratic values as instruments of U.S. 

hegemony, objected to this framing. According to realism, it was impossible for international funds 

to remain apolitical or detached from the security concerns of the donor state. Especially in the 

post-Putin era, states like the Russian Federation, the People's Republic of China, and the Islamic 



Republic of Iran reacted strongly to the global dissemination of democratic values. They perceived 

such efforts as threats to the security of their regimes. This discomfort manifested as heightened 

sensitivity to national sovereignty and an allergy to globalization. Consequently, these regimes 

promoted the idea that international funding and development programs constituted an assault on 

their national sovereignty. 

 

Such regimes developed a two-pronged response to the international flow of funds brought on by 

globalization. Domestically, they showed little tolerance for foreign aid organizations and NGOs, 

often criminalizing their activities and subjecting them to legal restrictions. At the same time, they 

did not hesitate to exploit the openness created by globalization. Particularly through their own 

international funding mechanisms, they sought to engage with civil society in strategic or Western 

countries, sometimes to undermine democracies or influence internal politics in key regions. This 

approach resembled a 19th-century mercantilist mindset: maximizing exports while minimizing 

imports through quotas and tariffs. 

 

At the end of the day, the hope that globalization would foster the spread of democratic norms has 

ironically been undermined by the very instruments globalization created. One of the clearest 

examples of this paradox can be found in the ways far-right and far-left groups in Europe and the 

United States have allegedly received funding from the Putin regime, thereby weakening centrist 

politics in those regions. Moreover, these countries have successfully blocked international support 

that could have empowered domestic demands for democracy by enacting legal frameworks such 

as "foreign agent laws." In other words, while globalization has indeed created a field for 

international funding, it has simultaneously generated its own structural handicaps in realizing the 

norm-based systems those funds aim to promote. 

 

To further concretize this issue, we may examine the foreign agent laws enacted in Russia and 

Georgia. On November 21, 2012, the Federal Law No. 121-FZ, “On Amending Certain Legislative 

Acts of the Russian Federation Regarding the Regulation of Activities of Non-commercial 

Organizations Performing the Functions of a Foreign Agent,” came into force. Commonly referred 

to as Russia’s Foreign Agent Law, this regulation mandates that any individual or organization 

receiving foreign support or suspected of being under foreign influence must register as a “foreign 

agent.” 

Unlike the United States' Foreign Agents Registration Act (FARA)—which primarily targets 

lobbyists and political consultants working on behalf of foreign principals—the Russian law 

interprets even the slightest degree of foreign funding as equivalent to foreign control. Whereas 

FARA is generally applied to professional agents serving foreign governments, the Russian 

legislation affects a wide array of civil society actors, including NGOs, media outlets, journalists, 

and individuals. Under this law, Russian non-profit organizations, with the exception of those 

owned by the state or municipalities, can be designated as foreign agents if they engage in political 

activity while receiving foreign funding. Political activity is defined broadly, encompassing any 

influence on public opinion or public policy, including actions such as submitting petitions and 

making public demands, which allows the law to be indiscriminately applied across the civil 

society sector. 

Under President Putin’s administration, the Foreign Agent Law has been used to initiate 

investigations, shut down operations, and detain numerous civil society organizations, media 



outlets, and individuals. Many actions prosecuted under this law have been challenged at the 

European Court of Human Rights (ECHR), resulting in rulings against the Russian government. 

In one decision, the ECHR concluded that Russia’s “foreign agents” framework fosters an 

atmosphere of suspicion toward independent voices and civil society, bearing “features of a 

totalitarian regime.” Rather than serving the purpose of transparency, the legislation was found to 

undermine democratic foundations by stigmatizing and silencing independent actors in public 

debate. The Russian Foreign Agent Law has become one of the most powerful tools for obstructing 

opposition activity and stands as a defining symbol of the authoritarian character of Putin’s regime.  

Similarly, in Georgia, civil society organizations benefiting from international funding have been 

accused of acting as agents on behalf of foreign states. In May 2024, a new foreign agent bill 

introduced in the Georgian Parliament triggered nationwide controversy and mass protests. The 

legislation, referred to as the "foreign influence agents" law, significantly restricts the operating 

space of civil society within the country. It mandates that organizations and media outlets receiving 

more than 20% of their funding from abroad must register themselves as serving the interests of a 

"foreign power." The law imposes heavy bureaucratic obligations and sensitive reporting 

requirements on these entities, while those who fail to comply face steep fines and vaguely defined 

criminal liabilities. The ruling Georgian Dream Party claims that the law is intended to increase 

transparency in civil society funding and prevent foreign interference. However, critics argue that 

it will derail Georgia’s path toward European Union membership and distance the country from 

core democratic norms. 

 

While authoritarian regimes label civil society organizations and media institutions in their own 

countries that receive international funding as foreign agents, they have simultaneously created 

space to support extremist groups financed by their own state apparatus. This dual approach allows 

them to both destabilize democratic countries and undermine social cohesion through 

disinformation campaigns. 

 

For instance, Russia has cultivated strategic relationships with far-right and far-left groups across 

Europe to weaken democratic systems and Western-centric institutions. Anton Shekhovtsov notes 

that Russia’s support for far-right movements has deepened political and social polarization in 

Europe. These groups view institutions like the European Union and NATO as threats, while 

embracing Russia as an alternative political model. They admire Moscow’s neo-conservative, 

semi-authoritarian governance style. By collaborating with Russia, these far-right actors aim to 

distance their countries from Euro-Atlantic structures and restore national sovereignty, thereby 

enhancing Moscow’s regional influence. This relationship is instrumentalized by Russia to 

undermine democratic values and solidarity in the West. According to Peter Kreko, far-right 

parties such as France’s Front National, Belgium’s Vlaams Belang, Hungary’s Jobbik, and 

Greece’s Golden Dawn, as well as far-left parties like Germany’s Die Linke and France’s Front 

de Gauche, have developed political ties with Russia and expressed support for its actions in 

Ukraine and Crimea. Some party leaders even acted as observers in the Crimean referendum and 

voted against European Parliament resolutions critical of Russia’s Eastern European policies. 

 

Moreover, Russia continues to pursue its destabilization efforts in Western societies through 

disinformation campaigns via media outlets such as Sputnik and Russia Today. Research by Kragh 

and Åsberg revealed that the Russian government produced fake news via Sputnik News to 

influence Swedish public perception of their own government and the European Union. Sputnik 



amplifies anti-establishment narratives by highlighting the failures of Western refugee policies, 

economic and social shortcomings of Western governments, and mistrust toward Western tech 

corporations. It also frequently features statements from local anti-government politicians or 

activists in the West, making its propaganda appear more credible. Through these tactics, Russia 

seeks to manipulate the information ecosystem of Western societies, target political stability, and 

erode the foundations of democratic discourse. 

 

International funding and its political ramifications are among the most hotly debated issues in 

today’s world. Foreign interventions in U.S. presidential elections, the use of digital tools to 

manipulate public opinion, and the disproportionate influence wielded by rising extremist groups 

all pose significant threats to the future of democracies. As a result, globalization and international 

funding have come to be seen as existential threats, particularly by European states. The situation 

reached a critical point in Romania when the results of the 2024 presidential election were annulled 

after NATO-opponent Georgescu emerged victorious. This move raised the alarming prospect of 

abandoning democratic principles in the name of protecting democracy itself. Georgescu’s 

campaign, largely conducted via the social media platform TikTok, was amplified by individuals 

allegedly connected to Russian networks, creating a troubling paradox: either an anti-democratic 

candidate wins the election, or democratic principles are violated to protect democracy, arguably 

the worst-case scenario. 

 

So, what is the situation in Türkiye? Do international funds truly exert influence over society and 

politics? Are the actors supported by these funds perceived as legitimate by the public? Do they 

have a political agenda? Or is it possible that the public perceives them differently due to the 

influence of widespread propaganda? 

 

TÜRKİYE AND INTERNATIONAL FUNDS 

To understand how international funds are perceived in Türkiye, we collaborated with the 

Metropoll Research Company and conducted a public opinion survey between February 14–28, 

2025. As part of this study, we asked four questions to explore how institutions benefiting from 

international funding are viewed by the public. 

 

Our first question focused on which ideological group was perceived to benefit the most from 

international funds. In the introduction, we mentioned that public accusations of being “funded” 

are often directed toward liberal-leaning institutions by political elites. However, our research 

revealed results that contradict this perception. According to the survey, 23.2% of respondents 

believe that Islamists are the ideological group that benefits the most from foreign funding. Among 

CHP voters, 37% think Islamists are the main beneficiaries; this figure rises to 43.4% among İYİ 

Party voters and 26.3% among DEM voters. The second most frequently mentioned group is the 

Kurds, at 9%. Liberals come in third, with 8.9%, only slightly ahead of ulusalists (6.6%) and 

nationalists (6.4%)—the very groups who often label others as “foreign-funded.” 

 

These results suggest that the general public has developed its own perspective on international 

funds, independent of elite-level discourse. The prevailing view is that Islamists are by far the 

primary recipients of foreign funding. Liberals, who are frequently accused of being “funded”, fall 

within a modest 6% to 9% range, on par with or even trailing other ideological groups. 

Interestingly, 38.2% of respondents declined to answer this question, a noteworthy figure that 



indicates the “foreign-funded” accusation is perhaps not as widespread as public debates might 

suggest, and that a significant portion of society remains indifferent to this issue. 

 

 
 

Our second question aimed to understand how the public defines institutions that benefit from 

international funds. One notable result is that only 21.4% of respondents view these institutions as 

extensions of foreign governments. Meanwhile, 19.4% describe them as ineffective entities 

established merely to generate income. Only 7.9% believe these institutions contribute to the 

democratization of the country. Remarkably, the proportion of those who selected “none of the 

above” or did not respond at all adds up to 51%. This reflects a continued public disinterest in the 

topic. When combined with the 19.4% who view such organizations as profit-driven and 

ineffective, it becomes clear that nearly 70% of society does not perceive international funding as 

carrying political weight or significance. In other words, while international funding might be a 

central subject of elite and intellectual debate, it evidently holds little relevance in the eyes of the 

broader public. 

 



 

The demographic breakdown of this data is also noteworthy. Men, individuals aged between 35 

and 54, and university graduates are significantly more likely than other subgroups to perceive 

such institutions as foreign influence agents. For instance, while only 10.6% of primary school 

graduates hold this view, the rate jumps to 31.8% among university graduates. Similarly, 18.3% 

of women perceive these institutions as influence agents, compared to 24.8% of men. Among those 

aged 18–34, 18.1% express this view, and among those over 55, the rate is 17%, whereas in the 

35–54 age group, it rises to 27.6%. This suggests that as political curiosity increases, particularly 

along the lines of gender, age, and educational background, individuals tend to adopt a more state-

centric and competition-oriented perspective. Conversely, when this interest diminishes, people 

are more inclined to refrain from making judgments. 

 



 

Another question focused on the profile of institutions receiving international funding. Participants 

were asked which type of institution receiving such funds they found most concerning. Contrary 

to common assumptions, the public appears more disturbed by state institutions accessing 

international funds than by associations or media outlets. While 27.5% of respondents indicated 

discomfort with public institutions receiving foreign funds, this figure was 10.5% for associations 

and 20.3% for media organizations. Meanwhile, 41.7% of respondents either expressed no 

discomfort or left the question unanswered. Here again, we observe that lower levels of education 

correlate with lower levels of discomfort. There appears to be a relationship between lower 

educational attainment and decreased concern over public institutions receiving international 

funds.  

When broken down by political affiliation, the least discomfort over public institutions receiving 

international funding is found among DEM Party voters (14.1%), followed by AKP voters 

(20.6%). This figure rises to 31.8% for CHP voters, 33.7% for MHP voters, and 46.5% for İYİ 

Party voters. Regarding media organizations receiving international funds, the discomfort rate 

ranges between 16% and 22% across all party electorates. When it comes to associations receiving 

such funds, the rate ranges from 5% to 15%. Overall, voters from the CHP and İYİ Party appear 

to be the most concerned about international funding: approximately 65% of CHP voters and 75% 

of İYİ Party voters express discomfort with international funds supporting public institutions, 

associations, or media outlets. On the other hand, DEM Party voters show the least concern, with 

40%, followed by AKP voters at around 50%. 

 



 

Lastly, participants were asked which country or group of countries they would find most 

concerning as sources of international funding. With the exception of DEM Party voters, 

respondents overwhelmingly cited the United States, with 45.6% selecting it as the most troubling 

source. Among AKP, CHP, MHP, and İYİ Party voters, this rate ranges between 44% and 58%. 

For DEM Party voters, the rate is lower at 29.8%. The Gulf countries come in second at 12.5%, 

with 18% to 20% of CHP and İYİ Party voters expressing discomfort with funding from these 

nations. In third place are funds originating from the European Union, which 9.6% of the public 

find concerning. Taken together, discomfort with funding from democratic actors such as the 

United States and the European Union reaches approximately 55%. 

In contrast, the combined rate of discomfort regarding funding from authoritarian states, namely 

China, Russia, and Azerbaijan, is only 11.3%. Notably, 21% of participants chose not to respond 

to this question, which may reflect a lack of awareness or reluctance to express opinions on 

politically sensitive issues. 

 



 

These findings indicate a general indifference within Turkish society toward international funding, 

with this indifference decreasing notably among men, university graduates, and those in the 35–

54 age bracket. Our research shows that the issue of foreign funding is often perceived through a 

state-centric and security-oriented lens. For example, public institutions receiving foreign funds 

trigger more discomfort than media outlets or civil society organizations. 

A significant majority of respondents expressed discomfort with funding originating from the 

United States, the European Union, and Gulf countries, while funding from authoritarian regimes 

such as Russia and China evoked considerably less concern. This suggests that the project of 

supporting democratization through international funding has largely failed to resonate with the 

broader public. Rather than recognizing such funding as support for human development, social 

progress, or democratization, the public is either indifferent or openly skeptical. Consequently, the 

intended outcomes of these funding efforts appear limited in both effectiveness and reach. It is 

also important to emphasize that resources provided by authoritarian regimes are not widely 

perceived as problematic by the public. 

When these results are compared with those from a separate study conducted by NOVASAM on 

perceptions of civil society in Türkiye, we find a high level of consistency. For instance, in the 

NOVASAM study, only 14% of participants reported having sufficient knowledge about civil 

society organizations (CSOs), and awareness increased with higher levels of education. Trust in 

NGOs, associations, foundations, and media outlets ranged between 30% and 35%. In contrast, 

trust in the military, police, judiciary, and public institutions ranged from 50% to 67%. 

This suggests that public perceptions of institutions benefiting from international development 

funds are closely tied to a broader lack of awareness about the civil society ecosystem in Türkiye. 



Moreover, it reflects a worldview that remains heavily oriented toward state authority rather than 

civic or participatory frameworks. 

INTERNATIONAL FUNDING IN TÜRKİYE 

In this section, we examine the ecosystem of international funding in Türkiye by presenting 

findings from an exploratory research effort. This study utilized publicly available sources to 

investigate the relationship between media organizations and civil society actors in Türkiye and 

the funding provided by foreign governments and international organizations. 

Throughout this process, we encountered a significant challenge: while the transparency of 

democratic states often allows for public access to information regarding the content and allocation 

of their funding, this is not the case with authoritarian regimes. Due to the opaque nature of their 

governance structures, we were compelled to rely on indirect methods to trace the flow and impact 

of funding from authoritarian sources. 

United States of America: The United States Agency for International Development (USAID) 

and its international aid activities came back into public debate, particularly during Donald 

Trump’s second presidential term. Elon Musk, who was tasked with identifying unnecessary 

government expenditures, openly questioned USAID’s funding network, describing it as an 

inefficient resource transfer mechanism financed by American taxpayers. While this argument 

may seem reasonable within the framework of a public savings plan, it also implied a retreat from 

the U.S.’s global leadership role and its mission to promote democratic values.  

Türkiye was among the countries affected by Musk’s proposed cuts. As a result, the names of 

several civil society organizations in Türkiye that had received USAID funding were made public. 

However, no Turkish media outlet was identified as having a direct relationship with USAID. 

Although an article published in the Columbia Journalism Review claimed that over 6,200 

journalists and nearly 700 media outlets worldwide had some form of association with USAID, 

none of the documents released after Musk’s appointment mentioned media organizations 

operating in Türkiye. 

That said, several pro-government and ulusalist media platforms in Türkiye frequently alleged that 

the Chrest Foundation operated as a front for the CIA. However, these claims have never been 

substantiated with credible documentation. 

European Union: Although Türkiye’s accession process to the European Union has largely stalled 

in recent years, its candidate country status has ensured the continued provision of EU funds 

through official channels—often benefiting public institutions as well. A review of institutions 

supported by the EU shows a more institutionalized, project-based, and diversity-oriented funding 

approach. The supported initiatives generally fall under the following categories: 

 Youth projects 

 Climate-related projects 

 Health projects 

 Gender equality initiatives 

 Projects focused on migrants and refugees 



A noteworthy point here is the inclusion of public institutions (such as the District Governorate of 

Sandıklı) among the project beneficiaries. Additionally, several pro-government organizations—

such as the ÖNDER Association of Imam Hatip Graduates, the Birlik Foundation, and TÜGVA—

have also received shares of this funding. Since EU grants are distributed via Türkiye’s National 

Agency, this has enabled access to funds by organizations aligned with the government. For 

example: 

 TÜRGEV, led by Bilal Erdoğan and Esra Albayrak, received €161,100 

 TÜGVA received €114,150 

 Ensar Foundation received €54,744 

 Safa Foundation received €17,846, while its affiliate Verenel Association received 

€45,265 

 Earth Children Association (Yeryüzü Çocukları Derneği), affiliated with the IHH 

Humanitarian Relief Foundation, received €18,839 

 The Orphans Association (Yetimler Derneği) received €51,525 

 The İlim Yayma Society received €36,950 

It should also be noted that individual European countries provide additional funds through their 

embassies or development agencies. Examples include Sweden’s SIDA and the Netherlands’ 

Matra programs. These funds are more frequently allocated to democratic opposition groups, based 

on prevailing social and political priorities, and are also commonly used to support independent 

and digital media platforms. 

Russia and China: Authoritarian regimes also benefit from the advantages of globalization by 

supporting groups they perceive as ideologically aligned in other countries. Türkiye is no 

exception to this trend. A report by the Digital Forensic Research Lab (DFR Lab) provides 

compelling insights into Kremlin-linked think tanks and influential public figures operating in 

Türkiye. According to the report, Russia’s propaganda apparatus in Türkiye is centered around a 

think tank called United World International (UWI), also known as uwidata.com. This 

organization includes well-known Turkish academics among its contributors. 

Noteworthy foreign figures listed among its authors include: 

 Andre Vltchek, a U.S. citizen who fled to Istanbul under allegations of spying for Russia 

and was later found dead under suspicious circumstances 

 Bartosz Bekier, a politician from Poland’s pro-Russian neo-Nazi party 

 Dimitris Konstantakopoulos, a foreign policy adviser to Greece’s former SYRIZA 

government and one of the architects of the EU-Turkey Refugee Agreement 

 Alexander Markovics, chair of the Russia-Austria Friendship Association and head of 

Austria’s neo-Nazi Identitarian Movement 

 Abbas Aslani, Masoud Sadrmohammadi, and Alexander Azadgan, affiliated with 

Iran’s Tasnim News Agency, the international media outlet of the regime’s clerical 

faction 

 Vavra Suk, a politician from Sweden’s pro-Russian, neo-Nazi National Democrats 

 Caleb Maupin, a senior figure in the Communist Party USA 



In 2020, Facebook removed UWI from its platform after identifying links between the 

organization and Russia’s infamous Internet Research Agency. The platform was reportedly co-

founded by Daria Dugina, daughter of the prominent Eurasian ideologue Alexander Dugin, and 

financed by Russian oligarch Konstantin Malofeev. Malofeev, who has been sanctioned by both 

the United States and the European Union, is accused of funding Russian separatists during the 

2014 Ukraine conflict and of supporting the 2016 coup attempt in Montenegro. UWI’s website 

features direct links to other pro-Russian outlets such as Sputnik, Geopolitics.ru, and Russia 

Today. 

Meanwhile, the People’s Republic of China has developed a close partnership with institutions 

such as the Vatan Party (led by Doğu Perinçek), the Görev Foundation, Aydınlık Newspaper, 

and Ulusal Kanal, a media outlet. At one point, Aydınlık even published a special edition devoted 

entirely to promoting China—an effort that could easily be interpreted as a propaganda tool. These 

political and media entities effectively operate as a lobbying network for China, even resembling 

a consultancy mechanism in matters of bilateral trade. For instance, the license authorization 

required by Turkish firms to operate in China is reportedly issued by companies affiliated with the 

Görev Foundation—making it a direct resource transfer mechanism. Additionally, past reports 

have suggested that China has paid for sponsored content in Turkish newspapers such as 

Cumhuriyet, publishing favorable news articles as part of its strategic communication efforts. 

Gulf Countries: For many years, it was believed that the rise of Islamism in Türkiye was 

financially and ideologically supported by Rabita, a Saudi Arabia-based organization. 

Investigative journalist Uğur Mumcu conducted significant research into this subject. In the past, 

there were also close ties between the Muslim Brotherhood and Saudi Arabia, which helped 

Türkiye’s Islamist movements develop connections with the Kingdom. However, following the 

Arab Spring, most Gulf states—except for Qatar—began to see the Muslim Brotherhood as a 

radical organization threatening their monarchies. As a result, Türkiye’s pursuit of a Middle East 

policy rooted in Islamist motivations caused concern among the Gulf monarchies. This shift laid 

the groundwork for a deepening alliance between Türkiye and Qatar, which stood apart from the 

other Gulf nations. 

Although the Türkiye–Qatar relationship has primarily evolved through military, geopolitical, and 

energy cooperation, humanitarian aid activities have also benefited from this partnership. Despite 

a fluctuating relationship with other Gulf countries, Türkiye has maintained diplomatic and 

operational ties, especially within the scope of humanitarian assistance programs aimed at Syria 

and the broader Islamic world. 

The Qatar Foundation has gained visibility through its active support for programs assisting 

Syrian refugees in Türkiye, as well as its funding of post-earthquake relief projects. Similarly, 

Qatar Charity is partnering with the Turkish NGO IHH (Humanitarian Relief Foundation) on 

a housing project in Syria, which aims to build 1,400 homes. In 2016, the two organizations signed 

a five-year partnership agreement, and INSAMER, a digital think tank affiliated with IHH, 

published a comprehensive public report analyzing Türkiye–Qatar relations. 

On the other hand, Saudi Arabia has supported Turkish-language versions of its media outlets, 

such as Independent Arabia and Asharq Al-Awsat, although their influence remains limited. 

Nevertheless, following the devastating February earthquakes, the King Salman Humanitarian 



Aid and Relief Center launched a project to build 4,000 housing units across Gaziantep, Hatay, 

and northern Syria. In addition, a collaboration agreement was signed in 2018 between King 

Salman Foundation and IHH, allocating a budget of $4,390,829 for ongoing humanitarian 

activities in Syria. The close cooperation between IHH and the King Salman Foundation has not 

gone unnoticed. It appears that while the financing is provided by the Saudi foundation, operational 

implementation is managed by IHH teams deployed worldwide—a model of outsourced 

humanitarian service delivery. 

Azerbaijan: In recent years, Türkiye–Azerbaijan relations have evolved beyond their traditional 

cultural and emotional ties into a deeper strategic partnership driven by economic and geopolitical 

interests. As a result, Azerbaijan’s influence on Turkish media and civil society has noticeably 

grown. Prominent Azerbaijani-funded entities such as SOCAR Türkiye, Haber Global, and Ekol 

TV exemplify this shift. What makes these institutions notable is not only their commercial 

presence but also their active involvement in both domestic and foreign policy narratives in 

Türkiye. 

One of the most debated examples of this influence occurred during the 2023 presidential elections. 

Sinan Oğan, a candidate who garnered 5% of the vote in the first round and played a pivotal role 

in the election’s outcome, was reported to have close ties with SOCAR and Azerbaijani President 

Ilham Aliyev. Media coverage suggested that Oğan’s decision to endorse Erdoğan in the runoff 

was interpreted as a diplomatic gesture from the Azerbaijani state toward the Turkish government. 

In another notable case, the SOCAR-backed television channel Haber Global aired street 

interviews from Armenia just before the elections. The program showed Armenians expressing 

support for opposition candidate Kemal Kılıçdaroğlu, a move widely perceived as an attempt to 

alienate nationalist Turkish voters from the opposition. Similarly, Ekol TV, owned by Azerbaijani 

businessman Mubariz Mansimov, frequently aired internal disputes within the opposition, 

portraying it as unstable and fragmented. 

A similar pattern emerged in the aftermath of the October 7 Hamas attacks and the subsequent 

deterioration of Türkiye–Israel relations. Azerbaijan maintains strong military and energy ties with 

Israel, with Azerbaijani oil continuing to flow uninterrupted to Israeli markets. Demonstrators 

protesting Israel’s actions even gathered in front of SOCAR’s offices in Türkiye, chanting slogans 

against the company. In response, SOCAR issued statements claiming that its oil exports were 

directed to international markets, not directly to Israel. 

As such, SOCAR has increasingly become a target for Islamist groups in Türkiye, especially those 

more radical than the ruling AKP and believed to be sympathetic to Iran. These dynamics have 

placed SOCAR in a strategically sensitive position in Türkiye’s foreign policy, particularly 

concerning relations with Iran and Israel. 

CONCLUSION 

This report has aimed to examine the ecosystem of international funding in Türkiye, assess whether 

such funds effectively contribute to humanitarian and political development, and understand how 

this dynamic is perceived by the public. Through both public opinion research and open-source 



archival investigations, we sought to answer these questions. The key findings of this study are as 

follows: 

 International funds can serve both as mechanisms to support democratic civil society and 

media organizations, and, depending on the regime character of the donor country, as 

tools that undermine democratic institutions. 

 Institutions in Türkiye that benefit from international funding are not widely perceived 

by society as agents of democratization. 

 Contrary to common narratives, domestic institutions funded by international donors are 

not considered by the public to be responsible for the country's negative trajectory. In 

general, the Turkish public displays low levels of interest in the issue of foreign funding. 

From this perspective, it cannot be said that international funds have a substantial and 

broad impact on Turkish society. 

 U.S. government funding, particularly through agencies like the Bureau for 

Humanitarian Assistance (BHA) and the Bureau of Population, Refugees, and Migration 

(PRM), tends to focus on humanitarian aid and supports NGOs working on issues such as 

diversity, inclusion, and equality. 

 The European Union supports a more diversified portfolio of projects, often requiring 

tangible outputs that are publicly shared and evaluated. 

 Funds from democratic countries to media outlets are usually channeled through 

private foundations or embassy-backed grants from European nations. 

 Funds from authoritarian regimes such as Russia and China tend to support groups 

aligned with those governments’ ideological agendas, often nationalist or ulusalist 

(statist-nationalist) factions. These funds come directly from Russian and Chinese state 

sources. 

 Cooperation with Gulf countries is mainly carried out through Islamic charitable 

foundations, and their funding largely supports humanitarian projects in Islamic 

countries. 

 Azerbaijan, by contrast, has significant influence over both domestic and foreign policy 

discussions in Türkiye through state-owned energy giant SOCAR and Azerbaijan-funded 

terrestrial media outlets such as Haber Global and Ekol TV. These institutions played a 

noteworthy role in shaping narratives during the most recent presidential elections. 

We believe this report will serve as a valuable resource for many future studies. Our aim was to 

both map out the existing international funding ecosystem in Türkiye and to understand public 

perceptions toward development funds. However, we fully acknowledge the limitations of our 

work. In the coming period, it will be essential to investigate how Türkiye-based donors distribute 

and utilize development funds. Since the rise to power of the Justice and Development Party (AKP) 

in 2002, such funds have increasingly been framed in terms of soft power and public diplomacy, 

and substantial resources have been allocated from the central government budget. In this state-

dominated funding landscape, the role of private foundations and independent donors remains 

underexplored. 

 

Another promising area of inquiry would be to assess how recipient organizations respond during 

critical political or social moments, and whether their reactions align with the political agendas of 

their donors. While numerous national and international developments become the subject of 

public debate, the behavior of NGOs and media platforms receiving development funds during 



such times is rarely examined beyond financial ties. However, it is possible that civil society and 

media organizations in Türkiye are more focused on local priorities and view development funding 

as a tool to pursue context-specific goals—rather than as a mechanism to reflect the political 

agendas of foreign donors. 

 

In conclusion, this study should be seen as an initial attempt to pave the way for further research 

on such complex and sensitive topics. It is crucial that this report be regularly updated and 

expanded with new research questions. As we navigate an era of increasing skepticism toward 

globalization, the most vulnerable groups, including those benefiting from development funds, are 

likely to face heightened scrutiny and even security risks. The best way to counter these dynamics 

is through transparent, well-documented studies like this one that offer nuance and resist simplistic 

narratives rooted in propaganda or agitation. 

 

RESOURCES 

 

 Tudor, Margot. "Humanitarianism and the global Cold War, 1945-1991." In Handbook 

on Humanitarianism and Inequality, pp. 35-48. Edward Elgar Publishing, 2024. 

 

 Rieffer-Flanagan, Barbara Ann. "Is neutral humanitarianism dead? Red Cross neutrality: 

walking the tightrope of neutral humanitarianism." Human Rights Quarterly 31, no. 4 

(2009): 888-915. 

 

 Boschini, Anne, and Anders Olofsgård. "Foreign aid: An instrument for fighting 

communism?." The Journal of Development Studies 43, no. 4 (2007): 622-648. 

 

 Fukuyama, Francis. "The end of history?." In Conflict after the Cold War, pp. 16-27. 

Routledge, 2015. 

 

 Rosenau, James N. "Turbulence in world politics: A theory of change and continuity." 

(2018): 1-100. 

 

 Kortukov, Dima. "‘Sovereign Democracy’and the politics of ideology in Putin’s Russia." 

Russian Politics 5, no. 1 (2020): 81-104. 

 

 Rikhter, Andrey. “Foreign Agents in Media Regulation: Russia and Beyond” Otázky 

žurnalistiky, Vol. 64, 2021, pp. 12-30. 

 

 Landmark Judgment from the European Court of Human Rights on Foreign Agents Law, 

https://3vb.com/landmark-judgment-from-the-european-court-of-human-rights-on-

foreign-agents-

law/#:~:text=The%20Court%20found%20that%20the,their%20professional%20activities

%20in%20Russia., 22 October 2024  

 

 Georgia protests: Opposition denounces 'foreign agent' bill”, BBC News, 

https://www.bbc.com/news/world-europe-69007465 

 

https://www.bbc.com/news/world-europe-69007465


 Anton Shekhovtsov, Russia and the Western Far Right: Tango Noir (Abingdon: 

Routledge, 2018). 

 

 Antonis Klapsis, An Unholy Alliance: The European Far Right and Putin’s Russia 

(Brussels: Wilfried Martens Centre for European Studies, 2015). 

 

 Elias Götz ve Camille-Renaud Merlen, "Russia and the Question of World Order," 

European Politics and Society 20, no. 2 (2019): 133-153. 

 

 Paul Stronski ve Annie Himes, Russia’s Game in the Balkans (Washington, DC: 

Carnegie Endowment for International Peace, 2019). 

 

 Martin Kragh ve Sebastian Åsberg, "Russia’s Strategy for Influence through Public 

Diplomacy and Active Measures: The Swedish Case," Journal of Strategic Studies 40, no. 

6 (2017): 773-816. 

 

 Kohei Watanabe, "Conspiracist Propaganda: How Russia Promotes Anti-establishment 

Sentiment Online," Media and Communication 5, no. 4 (2017): 107-116. 

 

 “How TikTok Fueled The Rise Of Romania's Far-Right Presidential Candidate 

Georgescu”, https://www.rferl.org/a/tiktok-calin-georgescu-presidential-candidate-

romania/33216735.html 

 

 “Türkiye’de Sivil Toplum Algısı”, NOVASAM-STGM Raporu, Haziran 2024. 

 

 “Columbia Journalism Review worries USAID freeze will hurt independent journalism 

abroad”, https://www.foxnews.com/media/columbia-journalism-review-worries-usaid-

freeze-hurt-independent-journalism-abroad 

 

 https://www.toplumsal.com.tr/fon-tartismasi-buyuyor-fon-veren-vakif-wikileaks-

belgelerinde-nasil-anlatilmis 

 

 https://www.aa.com.tr/tr/dunya/turkiyedeki-bazi-kuruluslarin-abd-ve-avrupadan-yuz-

binlerce-dolar-fonlanmasi-tartisma-konusu-oldu/2314149 

 

 “Rusya’nın propaganda araçları Türkiye’de ne kadar aktif?”, 

https://serbestiyet.com/haberler/rusyanin-propaganda-araclari-turkiyede-ne-kadar-aktif-

87501/ 

 

 https://gorevholding.com/index.php/tr/sirket/tucem-turkiye 

 

 “IHH ve Qatar Charity Arasında 5 Yıllık Anlaşma”, https://ihh.org.tr/haber/ihh-ve-qatar-

charity-arasinda-5-yillik-anlasma 

 

 https://www.insamer.com/tr/uploads/pdf/rapor-turkiye-katar-iliskileri-ve-bolgesel-

dengeler.pdf 

https://www.rferl.org/a/tiktok-calin-georgescu-presidential-candidate-romania/33216735.html
https://www.rferl.org/a/tiktok-calin-georgescu-presidential-candidate-romania/33216735.html
https://www.toplumsal.com.tr/fon-tartismasi-buyuyor-fon-veren-vakif-wikileaks-belgelerinde-nasil-anlatilmis
https://www.toplumsal.com.tr/fon-tartismasi-buyuyor-fon-veren-vakif-wikileaks-belgelerinde-nasil-anlatilmis
https://www.aa.com.tr/tr/dunya/turkiyedeki-bazi-kuruluslarin-abd-ve-avrupadan-yuz-binlerce-dolar-fonlanmasi-tartisma-konusu-oldu/2314149
https://www.aa.com.tr/tr/dunya/turkiyedeki-bazi-kuruluslarin-abd-ve-avrupadan-yuz-binlerce-dolar-fonlanmasi-tartisma-konusu-oldu/2314149
https://serbestiyet.com/haberler/rusyanin-propaganda-araclari-turkiyede-ne-kadar-aktif-87501/
https://serbestiyet.com/haberler/rusyanin-propaganda-araclari-turkiyede-ne-kadar-aktif-87501/
https://gorevholding.com/index.php/tr/sirket/tucem-turkiye


 

 “Kral Selman Vakfı’ndan Gaziantep’e 7 Önemli Proje”, 

https://www.baskagazete.com/haber/kral-selman-vakfi-ndan-gaziantep-te-7-onemli-

proje-122563.html 

 

 “Kral Selman Vakfı ile Protokol”, https://ihh.org.tr/haber/kral-selman-vakfi-ile-protokol 

 

 “Sıradışı Sinan Ogan Portresi: Socar’ın Türkçe Mutemedi”, 

https://haber.sol.org.tr/haber/sira-disi-sinan-ogan-portresi-socarin-turkcu-mutemedi-

37536 

 

 “Filistin İçin Bin Genç Grubu Socar’ı Protesto Etti”, 

https://www.evrensel.net/haber/519864/filistin-icin-bin-genc-grubu-socari-protesto-etti 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://www.baskagazete.com/haber/kral-selman-vakfi-ndan-gaziantep-te-7-onemli-proje-122563.html
https://www.baskagazete.com/haber/kral-selman-vakfi-ndan-gaziantep-te-7-onemli-proje-122563.html
https://ihh.org.tr/haber/kral-selman-vakfi-ile-protokol
https://haber.sol.org.tr/haber/sira-disi-sinan-ogan-portresi-socarin-turkcu-mutemedi-37536
https://haber.sol.org.tr/haber/sira-disi-sinan-ogan-portresi-socarin-turkcu-mutemedi-37536
https://www.evrensel.net/haber/519864/filistin-icin-bin-genc-grubu-socari-protesto-etti

